Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkole (20 godz.) PC-5P-TPE2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno-terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji.
- Poznanie metod i narzędzi pedagogicznej diagnozy dzieci i młodzieży wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej.
- Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
- Obserwacja diagnozy dziecka z grupy ryzyka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się prowadzonej na terenie szkoły. W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie, a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń określonego dziecka/ucznia, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu.
- Interpretacja wpływu na osiągnięcia szkolne (powodzenia i niepowodzenia) specyfiki funkcjonowania dziecka/ucznia związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami.
- Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Pod kontrolą opiekuna praktyk przeprowadzenie częściowej diagnozy (w tym wywiadu z rodzicami) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności /ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, interpretowanie wyników, projektowanie działań terapeutycznych.
- Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii.
- Asystowanie terapeucie pedagogicznemu w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych i „asystowanych” zajęć - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna strukturę organizacyjną, cele, zadania, podstawy prawne funkcjonowania szkoły.
Z organizację, statut i plan pracy przedszkola oraz program wychowawczo-profilaktyczny.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.
Ma wiedzę o modelu współpracy członków zespołu diagnostyczno-terapeutycznego i prowadzonej przez nich dokumentacji.
Zna wykorzystywane w praktyce koncepcje diagnozy i terapii dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności i uczniów ze specyficznymi trudnościami szkolnymi.
Zna specyfikę funkcjonowania dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności i uczniów ze specyficznymi trudnościami szkolnymi oraz rozumie wynikającą z tego potrzebę wsparcia w placówkach edukacyjnych.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy zajęć terapeutycznych organizowanych dla dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w szkole.
Umiejętności
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności i uczniów ze specyficznymi trudnościami szkolnymi.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi lub uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w szkołach.
W charakterze asystenta potrafi prowadzić zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii pedagogicznej.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji podejmowanych działań (w tym opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych) przez nauczycieli-specjalistów terapii pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Przestrzega zasad etyki zawodowej.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykonuje działania diagnostyczne, pedagogiczno-terapeutyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: