Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu (20 godz.) PC-5P-TPE1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania przedszkola, szczególnie z jego strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka/ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji.
- Poznanie metod i narzędzi diagnozy dzieci wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej.
- Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych dzieciom przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
- Obserwacja diagnozy dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się prowadzonej na terenie przedszkola. W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie, a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności.
- Dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń określonego dziecka/ucznia, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu.
- Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii.
- Asystowanie terapeucie pedagogicznemu w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych zajęć i zajęć „asystowanych” - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna strukturę organizacyjną, cele, zadania oraz podstawę prawną funkcjonowania przedszkola.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i poza nim.
Ma wiedzę o modelu współpracy nauczycieli i specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji.
W pogłębionym stopniu zna wykorzystywane w praktyce koncepcje diagnozy i terapii dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności.
W pogłębionym stopniu zna specyfikę funkcjonowania dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności oraz rozumie wynikającą z tego potrzebę wsparcia w placówkach edukacyjnych.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy zajęć terapeutycznych organizowanych dla dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.
Umiejętności
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w przedszkolach.
W charakterze asystenta potrafi prowadzić zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Przestrzega zasad etyki zawodowej.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykonuje działania diagnostyczne, pedagogiczno-terapeutyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: