Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu ogólnodostępnym lub integracyjnym (20 godz.) PC-5P-TEA1
TREŚCI PROGRAMOWE
Celem praktyki jest:
- zapoznanie się ze specyfiką warsztatu pracy nauczyciela - pedagoga specjalnego pracującego w przedszkolu integracyjnym lub ogólnodostępnym, do którego uczęszczają dzieci z ASD,
- poznanie zasad organizacyjnych placówki,
- obserwacja dzieci podczas różnych aktywności,
- obserwacja oraz asystentura podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych,
- poznanie różnych form i metod pracy.
Ponadto celem praktyki jest konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym oraz kształtowanie postaw i cech osobowych niezbędnych w pracy pedagoga specjalnego. Istotnym celem jest weryfikacja przez studenta jego zainteresowań pedagogiczno-terapeutycznych i motywacji do pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem praktyki jest także nabycie umiejętności prowadzenia zajęć dla dzieci z zaburzeniami ASD w przedszkolu integracyjnym lub ogólnodostępnym
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu strukturę i funkcję systemu kształcenia specjalnego w kontekście kształcenia powszechnego.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zna zasady zapewnienia bezpieczeństwa.
Zna metodyczne i organizacyjne założenia dotyczące kształcenia uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w systemie integracyjnym i włączającym, w tym modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami, modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania oraz zasady uniwersalnego prowadzenia zajęć.
Umiejętności
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia edukacyjne i terapeutyczne, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb wychowanków, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą wychowanków.
Komunikować się ze specjalistami w placówce, w której student realizuje praktyki.
Potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych; samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: