Praktyka pedagogiczna w specjalnych szkołach podstawowych dla uczniów słabosłyszących - etap edukacji wczesnoszkolnej (20 godz.) PC-5P-SUR4
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki szkolnej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno- wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów wspierających rozwój dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
- Poznanie form działań wpierających dziecko organizowanych na terenie placówki.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej ucznia oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych.
- Hospitowanie zajęć - sporządzanie protokołów i pisemnych uwag na temat zajęć:
- poznanie dokumentacji dziecka, organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dziecka;
- poznanie procesu nauczania oraz specyfiki przebiegu zajęć edukacyjnych;
- ocena zakresu treści, metod, form, środków dydaktycznych oraz stosunku nauczycieli do wychowanków.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno- wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
- Samodzielne przeprowadzenie zajęć zgodnie z rodzajem zajęć określonych w programach kształcenia dla danej specjalności.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci słabosłyszących, realizowanymi w ramach wybranych placówek edukacyjnych.
Zna specyfikę pracy z uczniem z wadą słuchu w klasach I-III szkoły podstawowej, w tym formy i rodzaje zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody, formy pracy oraz sposoby porozumiewania się.
Zna zasady pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. surdopedagoga, pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów oraz zna formy działań wpierających ucznia z wadą słuchu, organizowanych w ramach zajęć lekcyjnych na poziomie klas I-III szkoły podstawowej.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole lub placówce oświatowej i poza nimi.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określając ich tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, etapy lekcji, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć oraz sposób uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM.
Potrafi zaprojektować plan przebiegu zajęć dydaktyczno-wychowawczych (konspekt) dla dzieci słabosłyszących realizowanych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej uwzględnieniem metodycznych wskazówek do pracy z dziećmi słabosłyszącymi, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw.
Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia z dziećmi słabosłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości uczniów słabosłyszących.
Kompetencje społeczne
Dokonuje systematycznej analizy poziomu własnej wiedzy i umiejętności, własnych oraz obserwowanych działań edukacyjno-wychowawczych; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych praktycznych umiejętności pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki i pełne zaangażowanie w ich wypełnianie.
Identyfikuje się z rolą i zadaniami surdopedagoga, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjnej - w różnych sytuacjach, starając się przejąć odpowiedzialność za wszystkie aspekty nauczania oraz aktywnie uczestniczy w życiu klasy i placówki.
Skutecznie współpracuje z opiekunem praktyk zawodowych oraz z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Kryteria oceniania
Pozytywna ocena wykonanych zadań praktyk
Metody kształcenia:
praktyczne
Godziny kontaktowe: 20
przygotowanie się do zajęć 15
przygotowanie dokumentacji 5
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Praktyki zawodowe
Praktyka pedagogiczna w specjalnej szkole dla uczniów słabosłyszących
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Pozytywna ocena wykonanych zadań praktyk Godziny kontaktowe: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: