Praktyka asystencka w poradniach rehabilitacyjnych dla dzieci z wadą słuchu (20 godz.) PC-5P-SUR2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki rehabilitacyjnej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów wspierających rozwój dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
- Poznanie form działań wpierających dziecko organizowanych na terenie placówki.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej ucznia oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych.
- Hospitowanie zajęć - sporządzanie protokołów i pisemnych uwag na temat zajęć:
- poznanie dokumentacji dziecka, organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dziecka,
- poznanie procesu nauczania oraz specyfiki przebiegu zajęć rewalidacyjnych,
- ocena zakresu treści, metod, form, środków dydaktycznych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno- wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia organizacyjne placówki, w której realizuje praktykę, zna zadania i założenia pracy poszczególnych specjalistów.
Zna założenia programowe, podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zakres treści realizowanych w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych; zna program wychowawczo-profilaktyczny placówki.
Charakteryzuje koncepcje diagnozy i terapii dzieci z wadą słuchu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Umiejętności
Potrafi określić cele zajęć dydaktycznych, dokonać zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć rewalidacyjnych.
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu surdopedagogiki i terapii pedagogicznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych; wyciąga wnioski z obserwacji sposobu działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w przedszkolach i poradniach rehabilitacyjnych dla dzieci z wadą słuchu.
Analizować przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie tych praktyk.
Kompetencje społeczne
Identyfikuje się z rolą i zadaniami surdopedagoga, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjno-rewalidacyjnej.
Przejawia pozytywny stosunek do dzieci, stara się nawiązać kontakt z uczniem, współpracuje z surdopedagogiem prowadzącym praktykę.
Skutecznie współpracuje z opiekunem praktyk zawodowych oraz z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: