Praktyka asystencka w placówkach dla dzieci z wadą słuchu (40 godz.) PC-5P-SUR1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki edukacyjnej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów wspierających rozwój dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
- Poznanie form działań wpierających dziecko organizowanych na terenie placówki.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej ucznia oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych.
- Hospitowanie zajęć - sporządzanie protokołów i pisemnych uwag na temat zajęć:
- poznanie dokumentacji dziecka, organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dziecka;
- poznanie procesu nauczania oraz specyfiki przebiegu zajęć edukacyjnych;
- ocena zakresu treści, metod, form, środków dydaktycznych oraz stosunku nauczycieli do wychowanków.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno- wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna strukturę organizacyjną, zasady funkcjonowania oraz ogólne plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, rehabilitacyjnej placówki specjalnej dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu lub/i placówki integracyjnej (przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej, internatu).
Zna obszary pracy i zadania pedagoga szkolnego, psychologa, lekarza szkolnego, surdologopedy, fizykoterapeuty i innych osób wspierających rozwój ucznia z uszkodzonym narządem słuchu w placówce specjalnej lub/i integracyjnej.
Zna zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki oświatowej oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna organizację, statut i plan pracy szkoły lub placówki oświatowej oraz program wychowawczo-profilaktyczny.
Umiejętności
Potrafi współpracować i pomagać nauczycielowi-wychowawcy w trakcie wypełniania zadań opiekuńczo-wychowawczych:
- w czasie zajęć porannych i wieczornych w internacie (grupy przedszkolne);
- w czasie udzielania pomocy dzieciom w trakcie posiłków (grupy przedszkolne, dzieci z wadą słuchu ze sprzężonymi uszkodzeniami);
- w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom w czasie wycieczek oraz zajęć rekreacyjnych, organizacji imprez rozrywkowych i turystycznych, a także udzielania skutecznej pomocy w czasie odrabiania lekcji przez wychowanków internatu itp.
Potrafi zorganizować sytuacje umożliwiające nabywanie przez dzieci i młodzież z wadą słuchu doświadczeń w rozwiązywaniu konfliktów na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych.
Potrafi porozumiewać się z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu -werbalnie oraz jeśli zachodzi taka potrzeba, wykorzystując wspomagające i alternatywne metody komunikacji (system językowo-migowy na poziomie podstawowym).
Przejawia zainteresowanie problematyką zajęć, aktywnie oraz w sposób odpowiedzialny włącza się w działalność rewalidacyjną prowadzoną na terenie specjalnej lub integracyjnej placówki dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu.
Wyciąga wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z uczniami oraz sposobu w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze.
Kompetencje społeczne
Wykazuje właściwą postawę wobec dzieci i młodzieży z wadą słuchu: szacunku, akceptacji oraz gotowości udzielenia wsparcia.
Identyfikuje się z rolą i zadaniami surdopedagoga, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjnej w różnych sytuacjach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: