Praktyka dyplomowa (40 godz.) PC-5P-PRE3
- Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą działań realizowanych w schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, aresztach śledczych, zakładach karnych i innych.
- Poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej, charakterystycznych dla danej instytucji oraz danej grupy zawodowej.
- Analiza dokumentacji formalnej prowadzonej w instytucjach penitencjarnych oraz zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
- Umiejętne rozpoznawanie i klasyfikacji symptomów nieprzystosowania społecznego, ich rodzaju, stopnia i zakresu, a także uwarunkowań (rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych).
- Zapoznanie z zadaniami wynikającymi ze specyfiki pracy danej grupy zawodowej – wychowawcy w zakładzie karnym oraz wychowawcy w zakładzie poprawczym.
- Obserwacja oddziaływań prowadzonych przez wychowawcę w zakładach karnych oraz zakładach poprawczych.
- Projektowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych, socjoterapeutycznych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych dla wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich.
- Prowadzenie dokumentacji praktyki.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W pogłębionym stopniu zna cele i zadania oraz rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy pracy wychowawczej w zakładach poprawczych oraz zakładach karnych.
Zna założenia profilaktyczne, resocjalizacyjne i diagnostyczno-terapeutyczne działań prowadzonych w zakładach poprawczych i instytucjach penitencjarnych.
Ma poszerzoną wiedzę o dokumentacji formalnej prowadzonej przez wychowawców w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach karnych.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa osobom przebywającym w placówkach resocjalizacyjnych dla młodzieży i dorosłych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki społecznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, edukacyjnych, diagnostycznych i terapeutycznych pojawiających się w instytucjach poprawczy i penitencjarnych.
Potrafi ocenić przydatność praktyk do nabywania kompetencji zawodowych pedagoga resocjalizacyjnego.
Na podstawie wyników diagnozy potrafi opracować pedagogiczną część opinii sporządzanych w schronisku dla nieletnich.
Potrafi zaprojektować zajęcia profilaktyczne i terapeutyczne, a także resocjalizacyjne dla młodzieży i osób dorosłych.
Potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia profilaktyczne i terapeutyczne, a także resocjalizacyjne dla młodzieży i osób dorosłych.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Świadomie podejmuje zobowiązania społeczne związane z zawodem pedagoga resocjalizacyjnego.
Prezentuje postawę otwartą na potrzeby dzieci i młodzieży oraz dorosłych zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym lub nieprzystosowanych społecznie.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje
i wykonuje oddziaływania specyficzne dla danej grupy wychowanków.
Przestrzega zasad etyki zawodowej.
Jest przekonany o trafności wyboru zawodu pedagoga resocjalizacyjnego i jest gotowy do podtrzymywania etosu zawodowego.
Skutecznie współdziała z opiekunem praktyk zawodowych oraz z kadrą placówek, w których realizowane są praktyki w celu poszerzania swojej wiedzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: