Praktyka pedagogiczna w placówkach resocjalizacyjnych (40 godz.) PC-5P-PRE2
- Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą działań realizowanych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, policyjnych izbach dziecka, wydziałach ds. nieletnich i patologii w komendach policji, zespołach kuratorskiej służby sądowej i innych.
- Poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej, charakterystycznych dla danej placówki oraz danej grupy zawodowej.
- Analiza dokumentacji formalnej prowadzonej w placówkach i instytucjach wychowania resocjalizującego.
- Umiejętne rozpoznawanie i klasyfikacji symptomów nieprzystosowania społecznego, ich rodzaju, stopnia i zakresu, a także uwarunkowań (rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych).
- Obserwacja zajęć prowadzonych przez wychowawcę w placówce, oddziaływań kuratora czy zadań wynikających ze specyfiki pracy funkcjonariusza policji.
- Projektowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych, socjoterapeutycznych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych.
- Analiza akt sądowych, w tym zapoznanie z zadaniami kuratorów sądowych, m.in. specyfiką przeprowadzania wywiadów środowiskowych.
- Opracowanie indywidualnego programu oddziaływań terapeutycznych lub resocjalizacyjnych wraz z zaleceniami dla konkretnego wychowanka.
- Prowadzenie dokumentacji praktyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W pogłębionym stopniu zna cele i zadania oraz rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy funkcjonowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych, zespołów kuratorskiej służby sądowej i innych.
Zna założenia profilaktyczne, resocjalizacyjne i diagnostyczne oddziaływań prowadzonych przez kuratorów sądowych, policjantów oraz wychowawców w placówkach resocjalizacyjnych.
Ma poszerzoną wiedzę o dokumentacji formalnej prowadzonej przez kuratorów sądowych, policjantów oraz wychowawców w placówkach resocjalizacyjnych.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, edukacyjnych, diagnostycznych i terapeutycznych wynikających ze specyfiki funkcjonowania osób nieprzystosowanych społecznie.
Potrafi opracować indywidualny program oddziaływań terapeutycznych lub resocjalizacyjnych wraz z zaleceniami dla konkretnego wychowanka.
Potrafi zaprojektować zajęcia profilaktyczne, resocjalizacyjne.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy kadry placówek i instytucji resocjalizacyjnych, ich interakcji z wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają oddziaływania opiekuńcze, wychowawcze lub resocjalizacyjne.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Potrafi ocenić przydatność praktyk do nabywania kompetencji zawodowych niezbędnych na stanowisku wychowawcy, kuratora sądowego, funkcjonariusza policji i innych.
Kompetencje społeczne
Świadomie podejmuje zobowiązania społeczne związane z zawodem pedagoga resocjalizacyjnego.
Prezentuje postawę otwartą na potrzeby dzieci, młodzieży i dorosłych zagrożone nieprzystosowaniem społecznym lub nieprzystosowanych społecznie.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje oddziaływania profilaktyczne, wychowawcze i resocjalizacyjne.
Przestrzega zasad etyki zawodowej.
Jest przekonany o trafności wyboru zawodu pedagoga resocjalizacyjnego i jest gotowy do podtrzymywania etosu zawodowego.
Skutecznie współdziała z opiekunem praktyk zawodowych oraz z kadrą placówek, w których realizowane są praktyki w celu poszerzania swojej wiedzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: