Praktyka asystencka, opiekuńczo-wychowawcza (40 godz.) PC-5P-PRE1
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, w której realizowana jest praktyka (tj. w domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, świetlicach środowiskowych i socjoterapeutycznych, ogniskach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii), szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami oraz sposobami ich realizacji.
- Poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej, charakterystycznych dla danej placówki danej grupy zawodowej.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/wychowanka, ze szczególnym uwzględnieniem czynników ryzyka ze względu na zagrożenie nieprzystosowaniem społecznym.
- Umiejętne rozpoznawanie i klasyfikacji symptomów nieprzystosowania społecznego u dziecka, ich rodzaju, stopnia i zakresu, a także uwarunkowań (rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych).
- Poznanie form oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych, socjoterapeutycznych i innych działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć odbywających się w placówce.
- Obserwacja zajęć prowadzonych przez wychowawcę w placówce.
- Prowadzenie prostych zajęć opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych w oparciu o wcześniej przygotowany konspekt.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych i prowadzonych zajęć.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele, zadania, podstawy prawne i strukturę organizacyjną a także statut, plan pracy oraz program wychowawczo-profilaktyczny placówek opiekuńczo-wychowawczych lub placówek wsparcia dziennego.
Ma wiedzę o roli pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych, oraz prowadzonej przez nich dokumentacji.
W pogłębionym stopniu zna specyfikę funkcjonowania dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjoterapeutycznych oraz wsparcia dziennego.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy zajęć opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych organizowanych dla dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i wsparcia dziennego.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych
Umiejętności
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
Potrafi prowadzić proste zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i socjoterapeutyczne w oparciu o wcześniej przygotowany konspekt.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli lub terapeutów, ich interakcji z uczniami lub wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli, wychowawców lub innych specjalistów.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Przestrzega zasad etyki zawodowej.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykonuje działania diagnostyczne, opiekuńczo-wychowawcze, socjoterapeutyczne i pedagogiczno-terapeutyczne.
Skutecznie współdziała z opiekunem praktyk zawodowych oraz z kadrą placówek, w których realizowane są praktyki w celu poszerzania swojej wiedzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: