Praktyka specjalistyczna: diagnoza i terapia zaburzeń mowy (45 godz.) PC-5P-LOG3
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy pracy zespołu zatrudnionego w placówce.
- Poznanie specyfiki (form i zasad) pracy logopedy w placówce - poznanie metod i narzędzi dokonywania diagnozy i prowadzenia terapii logopedycznej pacjentów z różnymi zaburzeniami mowy, poznanie zasad współpracy z innymi specjalistami w placówce oraz rodziną dzieci/dorosłych korzystających z pomocy logopedy.
- Dokonanie analizy dokumentów (w tym dokumentacji z badań wielospecjalistycznych; medycznych, pedagogicznych, psychologicznych) pacjentów korzystających z pomocy logopedy.
- Hospitacje zajęć logopedycznych prowadzonych przez logopedę w placówce.
- Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z pacjentami z dwoma różnymi zaburzeniami mowy.
- Prowadzenie dokumentacji hospitowanych i prowadzonych przez siebie zajęć logopedycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi scharakteryzować ogólne zasady działania placówki specjalistycznej, w której odbywa praktykę (jej strukturę organizacyjną, statut, plan i program pracy oraz zadania logopedy w tej strukturze).
Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny.
Zna metody i formy przeprowadzenia diagnozy logopedycznej oraz metodykę pracy logopedycznej z dziećmi i dorosłymi z różnymi zaburzeniami mowy.
Potrafi podać zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami w placówce oraz z rodzinami dzieci/dorosłych z zaburzeniami mowy.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole i poza nimi.
Umiejętności
Potrafi interpretować wyniki badań specjalistycznych (medycznych, pedagogicznych, psychologicznych) dzieci/dorosłych z zaburzeniami mowy.
Potrafi sporządzić anonimową charakterystykę umiejętności komunikacyjnych i językowych (w tym oceny stanu mowy) osób korzystających z pomocy logopedy (podczas zajęć hospitacyjnych).
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Prawidłowo przygotowuje i przeprowadza zajęcia logopedyczne z dziećmi/dorosłymi z zaburzeniami mowy (pod kierunkiem logopedy przyjmującego praktykantów).
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.
Poprawnie prowadzi dokumentację logopedyczną (potrafi przygotować konspekty planowanych zajęć i prawidłowo udokumentować zrealizowane zajęcia logopedyczne).
Kompetencje społeczne
Zachowuje się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej.
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby przyjmowanych pacjentów.
Potrafi pracować w zespole; współdziałać z logopedą prowadzącym praktyki i innymi specjalistami w placówce w zakresie stawiania diagnozy oraz planowania i weryfikowania terapii logopedycznej.
Skutecznie współdziała z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: