Praktyka asystencka w przedszkolu (30 godz.) PC-5P-KIE2a
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania przedszkola, gdzie praktyka jest realizowana, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami dydaktyczno-wychowawczo-terapeutycznymi, sposobem funkcjonowania, organizacją pracy pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzoną dokumentacją.
- Poznanie pracy nauczyciela.
- Obserwacja pracy nauczyciela oraz działań podejmowanych na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
- Obserwacja funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w życiu przedszkola.
- Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych zajęć - ujęcie ich
w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specyfikę, w tym: strukturę organizacyjną, cele, podstawy prawne i organizację pracy przedszkola, szkoły, w której realizowana jest praktyka, zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji.
Potrafi w sposób rozbudowany scharakteryzować działania nauczyciela o charakterze edukacyjnym, diagnostycznym, konsultacyjnym, terapeutycznym podejmowanych wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Zna w zaawansowany stopniu zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i poza nimi.
Umiejętności
Obserwuje procesy rozwojowe dzieci.
Wykorzystuje i integruje rozbudowaną wiedzę teoretyczną w celu dokonania obserwacji funkcjonowanie dziecka i nauczyciela w życiu przedszkola oraz analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
Potrafi zaobserwować funkcjonowanie społeczne dziecka i nauczyciela w życiu przedszkola.
Kompetencje społeczne
Przestrzega zasad etyki zawodowej.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykonuje działania pedagogiczne.
Prezentuje postawę otwartą na potrzeby dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Potrafi skutecznie współdziałać z opiekunem praktyk zawodowych oraz z innymi nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: