Praktyka asystencko-pedagogiczna w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.) PC-5P-ERI5
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się ze specyfiką warsztatu pracy nauczyciela/pedagoga specjalnego w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej uczestnika oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Poznanie zasad organizacyjnych placówki, obserwacja uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych podczas różnych aktywności, obserwacja oraz asystentura podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, poznanie różnych form i metod pracy.
- Konstruowanie scenariuszy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz nabycie umiejętności prowadzenia zajęć.
- Konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
- Kształtowanie postaw i cech osobowych niezbędnych w pracy pedagoga specjalnego.
- Weryfikacja przez studenta jego zainteresowań pedagogiczno-terapeutycznych i motywacji do pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla placówki oświatowej oraz środowisko, w jakim ona działa.
Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.
Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny oraz organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Zna dokumentację uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Zna założenia przygotowania scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Umiejętności
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych dla uczestników zespołu rewalidacyjno-wychowawczego.
Potrafi pełnić rolę wspierającą podczas zajęć prowadzonych przez nauczyciela.
Kompetencje społeczne
Prezentuje właściwe postawy wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: