Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkole przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (20 godz.) PC-5P-ERI4
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się ze specyfiką warsztatu pracy nauczyciela/pedagoga specjalnego w szkole przysposabiającej do pracy.
- Poznanie zasad organizacyjnych placówki, obserwacja uczniów podczas różnych aktywności, obserwacja oraz asystentura podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, poznanie różnych form i metod pracy.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów.
- Konstruowanie scenariuszy oraz nabycie umiejętności prowadzenia zajęć.
- Poznanie zakresu i form działań wpierających ucznia, organizowanych w szkole przysposabiającej do pracy.
- Konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
- Kształtowanie postaw i cech osobowych niezbędnych w pracy pedagoga specjalnego.
- Weryfikacja przez studenta jego zainteresowań pedagogiczno-terapeutycznych i motywacji do pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki oświatowej oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom
w szkole i poza nią.
Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole przysposabiającej do pracy.
Zna dokumentację placówki oraz organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Zna specyfikę pracy z uczniami z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole przysposabiającej do pracy.
Zna podstawowe cele, metody pracy, formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo-wychowawczej i rewalidacyjnej.
Umiejętności
Potrafi dokonać anonimowej charakterystyki ucznia
z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planują
i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli.
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole przysposabiającej do pracy zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Prezentuje właściwe postawy wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: