Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkole podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (40 godz.) PC-5P-ERI3
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się ze specyfiką warsztatu pracy nauczyciela/pedagoga specjalnego w szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
- Poznanie zasad organizacyjnych placówki, obserwacja uczniów podczas różnych aktywności, obserwacja oraz asystentura podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, poznanie różnych form i metod pracy.
- Konstruowanie scenariuszy oraz nabycie umiejętności prowadzenia zajęć.
- Konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych.
- Kształtowanie postaw i cech osobowych niezbędnych w pracy pedagoga specjalnego.
- Weryfikacja przez studenta jego zainteresowań pedagogiczno-terapeutycznych i motywacji do pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna dokumentację placówki oraz organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Zna specyfikę pracy z uczniami z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
Zna formy, rodzaje i etapy zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody pracy, formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo-wychowawczej i rewalidacyjnej.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym.
Potrafi dokonać anonimowej charakterystyki ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów.
Potrafi zaprojektować plan przebiegu zajęć dydaktyczno- wychowawczych (scenariusz) dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną na poziomie szkoły podstawowej specjalnej.
Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia dla uczniów
z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.
Kompetencje społeczne
Prezentuje właściwe postawy wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: