Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolach specjalnych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (20 godz.) PC-5P-ERI2
- Zapoznanie się ze specyfiką warsztatu pracy nauczyciela/pedagoga specjalnego w przedszkolu specjalnym.
- Poznanie zasad organizacyjnych placówki, obserwacja dzieci podczas różnych aktywności, obserwacja oraz asystentura podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, poznanie różnych form i metod pracy.
- Nabycie umiejętności konstruowania scenariuszy i prowadzenia zajęć.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. nauczyciel-wychowawcy, psychologa, logopedy, innych specjalistów.
- Konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
- Kształtowanie postaw i cech osobowych niezbędnych w pracy pedagoga specjalnego w przedszkolu specjalnym.
- Weryfikacja przez studenta jego zainteresowań pedagogiczno-terapeutycznych i motywacji do pracy z dziećmi w przedszkolu specjalnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i poza nim.
Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy przedszkola oraz organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci w przedszkolach specjalnych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Zna dokumentację dziecka w przedszkolu specjalnym.
Zna rodzaje i etapy zajęć w przedszkolu specjalnym.
Zna założenia przygotowania scenariusza zajęć w przedszkolu specjalnym.
Umiejętności
Potrafi dokonać anonimowej charakterystyki dziecka – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego dziecka oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości dzieci.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Prezentuje właściwe postawy wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: