Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży PC-5F-ZRD
1. Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych. Wybrane teorie zachowań problemowych. Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych i problemowych.
2. Profilaktyka skierowana do młodzieży. Pojęcie profilaktyki, czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.
3. Konflikty w klasie, szkole.
4. Przemoc i agresja (przemoc szkolna, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna, różnice pomiędzy przemocą a agresją, przemoc rówieśnicza).
5. Cyberprzemoc: formy, uwarunkowania, konsekwencje. Hejt, patostreaming, patoinfluenserka (wyjaśnienie pojęć, uwarunkowania, formy, przykłady, skutki).
6. Uzależnienia od dopalaczy i leków.
7. Uzależnienie od komputera, telefonu, Internetu, gier komputerowych.
8. Depresja, zaburzenia nerwicowe, próby samobójcze i samobójstwa wśród dzieci i młodzieży.
9. Wczesna inicjacja seksualna.
10. Wagary i ucieczki z domu.
11. Wandalizm i chuligaństwo.
W cyklu 2023L:
1. Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych. Wybrane teorie zachowań problemowych. Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych i problemowych. |
W cyklu 2023Ln:
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- |
W cyklu 2024Ln:
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna uwarunkowania agresji i przemocy w szkole; pojęcia przemocy symbolicznej, przemocy dorosłych i przemocy rówieśniczej.
Zna zachowania ryzykowne (tradycyjne i nowoczesne), uwarunkowania podejmowania tych zachowań oraz zachowania ryzykowne online i offline.
Umiejętności
Potrafi przeprowadzić proces diagnozowania zagrożeń i zachowań ryzykownych w szkole (między innymi: agresji, uzależnień, sytuacji konfliktowych w grupie zróżnicowanej).
Potrafi diagnozować zachowania świadczące o wystąpieniu konfliktu w grupie zróżnicowanej.
Potrafi rozpoznać przyczyny agresji i przemocy w przedszkolu i szkole oraz podejmować działania profilaktyczne.
Potrafi odróżnić sprawcę od ofiary przemocy.
Kompetencje społeczne
Potrafi podejmować współpracę z placówkami terapeutycznymi, resocjalizacyjnymi działającymi na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami w zakresie zachowań trudnych.
Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania wskazań terapeutycznych.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za podejmowane decyzje i prowadzone działania.
Kryteria oceniania
ocena aktywności studentów podczas zajęć
obecność studenta/studentki podczas ćwiczeń
ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć
ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentki tematu podczas zajęć
Literatura
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN
Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP
Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.
Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ.
Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ.
Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ
Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin
W cyklu 2023L:
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN |
W cyklu 2023Ln:
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN |
W cyklu 2024Ln:
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Stosowane metody kształcenia podczas zajęć: prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 Punkty ECTS 1 |
W cyklu 2024L:
Stosowane metody kształcenia podczas zajęć: prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 Punkty ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: