Warsztat wychowawczy pedagoga PC-5F-WWP
- Osobowość i autorytet pedagoga w wybranych koncepcjach pedagogicznych.
2. Pedagog szkolny/przedszkolny – kwalifikacje, funkcje, zadania, trudności, wyzwania.
3. Wybrane metody wychowawcze – założenia teoretyczne, metodyczne i ich skuteczność w sytuacji wybranych trudności wychowawczych.
4. Zadania wychowawcze pedagoga, nauczyciela, wychowawcy w ważnych obszarach funkcjonowania zawodowego:
• Dziecko ze specjalnymi potrzebami w szkole i w przedszkolu (również dziecko zdolne), kształtowanie postawy prointegracyjnej/. Projekty lekcji, spotkań, zebrań, szkoleń, lista ośrodków (fundacji, stowarzyszeń, poradni). Zakres, metody, formy współpracy z nauczycielami i rodzicami.
• Agresja, uzależnienia, wagary – zadania wychowawcze pedagoga. Rozwijanie inteligencji społecznej, emocjonalnej i moralnej (ważnych dla radzenia z emocjami oraz dobrego funkcjonowania w życiu szkolnym, rodzinnym itd.)/ Projekty lekcji, spotkań, zebrań, szkoleń, lista ośrodków (fundacji, stowarzyszeń, poradni). Zakres, metody, formy współpracy z nauczycielami i rodzicami.
• Współpraca rodziny i szkoły – formy współpracy z rodziną w zakresie
W cyklu 2021Z:
Wybrane metody wychowawcze – założenia teoretyczne, metodyczne i ich skuteczność w sytuacji wybranych trudności wychowawczych. |
W cyklu 2021Zn:
Wybrane metody wychowawcze – założenia teoretyczne, metodyczne i ich skuteczność w sytuacji wybranych trudności wychowawczych. |
W cyklu 2022Z:
Wybrane metody wychowawcze – założenia teoretyczne, metodyczne i ich skuteczność w sytuacji wybranych trudności wychowawczych. |
W cyklu 2022Zn:
- Wybrane metody wychowawcze – założenia teoretyczne, metodyczne i ich skuteczność w sytuacji wybranych trudności wychowawczych. |
W cyklu 2023Z:
1. Osobowość i autorytet pedagoga w wybranych koncepcjach pedagogicznych. |
W cyklu 2023Zn:
Osobowość i autorytet pedagoga w wybranych koncepcjach pedagogicznych. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedze na temat roli pedagoga w procesie wychowania
Potrafi określić podstawowe zasady, metody i style pracy wychowawczej i postawy wychowawcze wykorzystywane w pracy z wychowankami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego uczniów i ich rodzin.
Zna granice i mierniki oddziaływań wychowawczych oraz podstawowe błędy wychowawcze.
Opisuje podstawowe umiejętności i trudności wychowawcze pedagoga specjalnego.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dotyczącą koncepcji i metod wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.
Potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i interpretowania sytuacji wychowawczych.
Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka.
Projektuje zajęcia dla zróżnicowanych grup uczniów.
Kompetencje społeczne
Ma rozwinięte umiejętności wychowawcze, potrafi porozumiewać się w sposób precyzyjny oraz właściwie używać i dostosowywać poznane techniki/metody do zaistniałej sytuacji wychowawczej, w tym rozwiązywać konflikty w klasie i szkole, okazywać empatię dzieciom potrzebującym wsparcia.
Rozumie konieczność etycznego zachowania w kontaktach ze środowiskiem rodzinnym dziecka, pomaga w sposób profesjonalny, przestrzegając zasad etyki.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć,
ocena przygotowanych prac zaliczeniowych,
ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu),
ocena pracy indywidualnej, zwrócenie uwagi na kompetencje związane z zauważaniem trudnych sytuacji wychowanka oraz towarzyszących im emocji i przeżyć,
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa: A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990; M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990; T. Lewandowska-Kidoń, B. Kalinowska-Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wyd. UMCS, Lublin 2016.
Literatura uzupełniająca: G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot 2010; E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000; M. Łobocki, Teoria wychowania, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990; M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990; T. Lewandowska-Kidoń, B. Kalinowska-Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wyd. UMCS, Lublin 2016. |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990; M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990; T. Lewandowska-Kidoń, B. Kalinowska-Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wyd. UMCS, Lublin 2016. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Tematyka zajęć może ulec zmianie. |
W cyklu 2021Zn:
Tematyka zajęć może ulec zmianie. |
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: