Teoria wychowania PC-5F-TWY
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawowe pojęcia pedagogiczne: wychowanie, kształcenie, edukacja, samowychowanie.
- Podstawowe teorie pedagogiczne, teorie, nurty i kierunki pedagogiczne, konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice, pedagogika autorytarna i nieautorytarna.
- Emancypacja i krytyczność w naukach o wychowaniu, antypedagogika.
- Wychowanie a rozwój, funkcje wychowania, proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika.
- Przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne.
- Podmiotowość w wychowaniu.
- Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła.
- Style i postawy wychowawcze.
- Konteksty wychowania - kultura i współczesne media.
- Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.
- Niewłaściwe style wychowania.
W cyklu 2020Z:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2020Zn:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2021Zn:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2021Z:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2022Z:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2022Zn:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2023Z:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2023Zn:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2024Z:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
W cyklu 2024Zn:
Opis treści programowych Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania.
Rozumie społeczne i kulturowe uwarunkowania procesu wychowania oraz relacje odrębności, współzależności i przenikania się socjalizacji, wychowania i inkulturacji.
Zna podstawowe teorie pedagogiczne, w tym nurty i kierunki; konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji
i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki; rozumie źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.
Opisuje podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą, szkołę.
Zna funkcje i style wychowania, opisuje proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę.
Rozumie pojęcia: przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne
i emancypacyjne, podmiotowość w wychowaniu.
Zna style i postawy wychowawcze; style wychowania.
Analizuje współczesne konteksty wychowania: kultura i współczesne media.
Umiejętności
Rewiduje stopień szczegółowości lub ogólności formułowanych celów wychowania, w zależności od zmiennych osobowych
i środowiskowych różnicujących przebieg oddziaływań pedagogicznych.
Ukazuje różne obszary dysfunkcjonalności strategii wychowania oraz błędy wychowania.
Rozpoznaje i identyfikuje style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy teoretycznej stanowiącej bazę projektowania i realizowania oddziaływań pedagogicznych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne w kształceniu zdalnym: Uzupełniająca |
W cyklu 2020Zn:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne w kształceniu zdalnym: Uzupełniająca |
W cyklu 2021Zn:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne: Uzupełniająca |
W cyklu 2021Z:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne: Uzupełniająca |
W cyklu 2022Z:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne: Uzupełniająca |
W cyklu 2022Zn:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne: Uzupełniająca |
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne: Uzupełniająca |
W cyklu 2023Zn:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne: Uzupełniająca |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne: Uzupełniająca |
W cyklu 2024Zn:
Obowiązkowa Zasoby elektroniczne: Uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Opis metod kształcenie Wykład - link do Zespołu Teams: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Opis metod kształcenie Wykład - link do Zespołu Teams: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
Opis metod kształcenie Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. |
W cyklu 2021Z:
Opis metod kształcenie Wykład - link do Zespołu Teams: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Opis metod kształcenie Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Opis metod kształcenie |
W cyklu 2023Z:
Opis metod kształcenie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Opis metod kształcenie |
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Opis metod kształcenie Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: