Statystyka PC-5F-STA1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Populacja, próba, strategia badań prostych wyczerpujących i reprezentatywnych, próba reprezentatywna: losowa, systematyczna i celowa, próba tendencyjna, sposoby pobierania próby reprezentatywnej: losowanie proste i warstwowe.
- Podstawowe metody opisu statystycznego:
• Cechy i skale pomiarowe: rodzaje cech, skala nominalna, porządkowa, interwałowa i stosunkowa, przekształcanie skal, cechy skokowe, ciągłe i w przybliżeniu ciągłe,
• Miary położenia (tendencji centralnej): skale nominalne (modalna), skale porządkowe (mediana), skale przedziałowe (średnia arytmetyczna, środek przedziału zmienności),
• Miary rozproszenia: skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji), skale porządkowe (kwartyle, rozstęp), skale przedziałowe (odchylenie standardowe, wariancja),
• Miary współzależności: skale nominalne (współczynnik siły związku), skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana i Kendalla), skale przedziałowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona), analiza regresji liniowej,
• Miary skośności.
- Podstawowe metody wnioskowania:
• Kryteria doboru testów statystycznych: hipotezy statystyczne (istotności różnic, niezależności, zgodności), rodzaj badanych cech, typ rozkładu danych,
• Procedura wnioskowania statystycznego: opis modelu populacji generalnej, opis próby, hipotezy statystyczne, weryfikacja hipotez statystycznych (błędy I i II rodzaju, ryzyko błędu we wnioskowaniu), sformułowanie wniosku statystycznego,
• Testy istotności różnic: cechy jakościowe (test porównywania częstości dla m prób niezależnych), cechy porządkowe (test Wilcoxona dla dwu prób niezależnych, test znaków), cechy ilościowe (test Fishera dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla jednej próby, test Studenta dla dwu prób zależnych, analiza wariancji),
• Testy niezależności: skale nominalne (χ2 Pearsona dla m cech jakościowych), skale porządkowe (test szacowania współczynnika korelacji Kendalla, Spearmana), skale przedziałowe (test Studenta szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej),
• Testy zgodności: skale nominalne (test zgodności dwu rozkładów empirycznych - χ2), skale porządkowe (test serii Stevensa), skale przedziałowe (badanie zgodności rozkładu empirycznego z rozkładem normalnym, badanie zgodności dwóch rozkładów empirycznych).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Zna podstawowe wskaźniki opisu statystycznego: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary współzależności, analizę regresji liniowej; zna podstawy wnioskowania statystycznego.
Zna testy: istotności różnic, niezależności, zgodności.
Umiejętności
Potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe wskaźniki opisu statystycznego, potrafi je dobierać uwzględniając specyfikę analizowanych danych (jakościowe, porządkowe, ilościowe).
Umie obliczyć i zinterpretować dane uzyskiwane z testów statystycznych.
Potrafi dobierać testy do problemu badawczego uwzględniając specyfikę analizowanych danych.
Kompetencje społeczne
Potrafi odpowiednio określić zasady służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi współdziałać w grupie.
Literatura
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura nieobowiązkowa: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Nakład pracy osób studiujących: Metody kształcenia |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: