Szkoła jako środowisko wychowawcze PC-5F-SSW
TREŚCI PROGRAMOWE
- Szkoła jako instytucja wychowawcza.
- Cechy środowiska kształcenia i wychowania.
- Środowisko społeczne klasy i szkoły, zasady życia społecznego, relacje społeczne i pozycja społeczna ucznia w szkole i klasie.
- Klasa jako grupa psychologicznie zróżnicowana. Konflikty w klasie.
- Poznawanie uczniów. Techniki poznawania uczniów. Kwestie etyczne poznawania ucznia.
- Praca z grupą rówieśniczą - zasady i metody pracy wychowawczej w szkole i ich skuteczność.
- Kształtowanie i zmiana postaw uczniów.
- Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole.
- Współpraca środowisk wychowawczych w procesie wychowania.
- Dylematy związane z procesem wychowania w szkole - autokratyzm i demokracja w szkole, wychowanie a manipulacja.
- Kryzys szkoły.
W cyklu 2021L:
Problematyka wykładów: - Wokół problematyki edukacji, wychowania i socjalizacji - Szkoła jako instytucja wychowawcza. Różne podejścia do szkoły - Szkoła i wykształcenie a ruchliwość społeczna - Cechy środowiska kształcenia i wychowania - Społeczne uwarunkowania kształcenia |
W cyklu 2021Ln:
Problematyka wykładów: |
W cyklu 2022L:
TRESCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022Ln:
TRESCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania.
Zna miejsce przedszkola i szkoły jak instytucji wychowawczej.
Zna pojęcie stylów i postaw wychowawczych w przedszkolu i szkole, postaw nauczycieli, dzieci i uczniów.
Zna cechy środowiska kształcenia i wychowania.
Zna zasady życia społecznego i wychowania.
Umiejętności
Rozpoznaje relacje społeczne w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej.
Diagnozuje potrzeby, oczekiwania i zasoby podmiotów życia przedszkolnego i szkolnego.
Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanej grupy dzieci i uczniów.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej.
Angażuje się w życie szkoły i klasy.
Jest gotów do działania na rzecz poprawy jakości edukacji przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty.
Literatura
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: P. Miikiewicz, Socjologia edukacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022L:
• Bucka B., Wieczorek M., Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczyciela. Drogowskazy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021, s. 51-70. |
W cyklu 2022Ln:
• Bucka B., Wieczorek M., Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczyciela. Drogowskazy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021, s. 51-70. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Zaliczenie do wyboru: forma pisemna lub ustna |
W cyklu 2021Ln:
Zaliczenie w formie pisemnej pracy zaliczeniowej |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: