Subdyscypliny pedagogiki specjalnej PC-5F-SPS1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Surdopedagogika – osoba z wadą słuchu; definicje, klasyfikacje w perspektywie medycznej i społecznej, funkcjonowanie (charakterystyka). Sposoby werbalnej i niewerbalnej komunikacji osób z wadą słuchu. Środki techniczne wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu. System edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci i młodzież z uszkodzonym narządu słuchu w Polsce.
- Tyflopedagogika - definicje niewidzenia i słabowzroczności w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym. Przyczyny niewidzenia i słabowzroczności. Konsekwencje wynikające z braku lub znacznego ograniczenia widzenia. Znaczenie kompensacji w edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku.
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Współczesne koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orientacja w aspektach historycznych edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. Społeczna percepcja oraz wykluczenie osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu Wprowadzenie w problematykę zaburzeń ze spektrum autyzmu - rys historyczny, ustalenie terminologiczne, koncepcje etiologiczne i badania epidemiologiczne. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/młodzieży/osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie: komunikacji i kontaktów międzyludzkich, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny.
- Pedagogika resocjalizacyjna - pedagogika resocjalizacyjna jak dyscyplina naukowa. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, profilaktyka społeczna, demoralizacja, nieprzystosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna. Analiza przebiegu procesu nieprzystosowania społecznego. Placówki resocjalizacyjne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych – krótka prezentacja.
- Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) - cele, zadania, przedmiot terapii pedagogicznej (pedagogiki korekcyjnej). Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (krótka charakterystyka). Zadania terapeuty pedagogicznego.
- Pedagogika leczniczo-terapeutyczna – psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne koncepcje choroby somatycznej i niepełnosprawności ruchowej. Specyfika zachowania dziecka w sytuacji choroby przewlekłej oraz jego emocjonalne i społeczne przystosowanie się. Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą somatyczną i niepełnosprawnością ruchową. Formy edukacji i rehabilitacji dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową.
- Logopedia - przedmiot logopedii (komunikacja językowa, język a mowa, mowa a wymowa). Opóźniony a zaburzony rozwój mowy. Nabyte zaburzenia mowy. Zadania logopedii i wynikające z nich specjalizacje w logopedii (w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej, psychologii i medycyny). Kryteria przyjęć na specjalność logopedia.
- Wczesna interwencja - wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju - jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. Koncepcje wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka wieku 0-6 lat.
W cyklu 2022L:
1. Surdopedagogika – Osoba z wadą słuchu; definicje, klasyfikacje w perspektywie medycznej i społecznej, funkcjonowanie (charakterystyka). Sposoby werbalnej i niewerbalnej komunikacji osób z wadą słuchu. Środki techniczne wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu. System edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci i młodzież z uszkodzonym narządem słuchu w Polsce. 2. Tyflopedagogika - Definicje niewidzenia i słabowzroczności w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym. Przyczyny niewidzenia i słabowzroczności. Konsekwencje wynikające z braku lub znacznego ograniczenia widzenia. Znaczenie kompensacji w edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. 3. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Współczesne koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orientacja w aspektach historycznych edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. Społeczna percepcja oraz wykluczenie osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Wprowadzenie w problematykę zaburzeń ze spektrum autyzmu - rys historyczny, ustalenie terminologiczne, kryteria diagnostyczne, koncepcje etiologiczne i badania epidemiologiczne. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/młodzieży/osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny. Dyrektywne i niedyrektywne podejścia w edukacji i terapii osób z autyzmem. 5. Pedagogika resocjalizacyjna - Pedagogika resocjalizacyjna jak dyscyplina naukowa. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, profilaktyka społeczna, demoralizacja, nieprzystosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna. Placówki resocjalizacyjne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych – krótka prezentacja. 6. Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) - Cele, zadania, przedmiot terapii pedagogicznej (pedagogiki korekcyjnej). Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (krótka charakterystyka). Zadania terapeuty pedagogicznego. 7. Pedagogika leczniczo-terapeutyczna – Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne koncepcje choroby somatycznej i niepełnosprawności ruchowej. Specyfika zachowania dziecka w sytuacji choroby przewlekłej oraz jego emocjonalne i społeczne przystosowanie się. Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą somatyczną i niepełnosprawnością ruchową. Formy edukacji i rehabilitacji dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową. 8. Logopedia - Przedmiot logopedii (komunikacja językowa, język a mowa, mowa a wymowa). Opóźniony a zaburzony rozwój mowy. Nabyte zaburzenia mowy. Zadania logopedii i wynikające z nich specjalizacje w logopedii (w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej, psychologii i medycyny). Kryteria przyjęć na specjalność logopedia. 9. Wczesna interwencja - Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. Koncepcje wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka wieku 0-6 lat. |
W cyklu 2022Ln:
1. Surdopedagogika – Osoba z wadą słuchu; definicje, klasyfikacje w perspektywie medycznej i społecznej, funkcjonowanie (charakterystyka). Sposoby werbalnej i niewerbalnej komunikacji osób z wadą słuchu. Środki techniczne wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu. System edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci i młodzież z uszkodzonym narządem słuchu w Polsce. 2. Tyflopedagogika - Definicje niewidzenia i słabowzroczności w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym. Przyczyny niewidzenia i słabowzroczności. Konsekwencje wynikające z braku lub znacznego ograniczenia widzenia. Znaczenie kompensacji w edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. 3. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Współczesne koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orientacja w aspektach historycznych edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. Społeczna percepcja oraz wykluczenie osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Wprowadzenie w problematykę zaburzeń ze spektrum autyzmu - rys historyczny, ustalenie terminologiczne, kryteria diagnostyczne, koncepcje etiologiczne i badania epidemiologiczne. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/młodzieży/osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny. Dyrektywne i niedyrektywne podejścia w edukacji i terapii osób z autyzmem. 5. Pedagogika resocjalizacyjna - Pedagogika resocjalizacyjna jak dyscyplina naukowa. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, profilaktyka społeczna, demoralizacja, nieprzystosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna. Placówki resocjalizacyjne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych – krótka prezentacja. 6. Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) - Cele, zadania, przedmiot terapii pedagogicznej (pedagogiki korekcyjnej). Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (krótka charakterystyka). Zadania terapeuty pedagogicznego. 7. Pedagogika leczniczo-terapeutyczna – Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne koncepcje choroby somatycznej i niepełnosprawności ruchowej. Specyfika zachowania dziecka w sytuacji choroby przewlekłej oraz jego emocjonalne i społeczne przystosowanie się. Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą somatyczną i niepełnosprawnością ruchową. Formy edukacji i rehabilitacji dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową. 8. Logopedia - Przedmiot logopedii (komunikacja językowa, język a mowa, mowa a wymowa). Opóźniony a zaburzony rozwój mowy. Nabyte zaburzenia mowy. Zadania logopedii i wynikające z nich specjalizacje w logopedii (w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej, psychologii i medycyny). Kryteria przyjęć na specjalność logopedia. 9. Wczesna interwencja - Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. Koncepcje wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka wieku 0-6 lat. |
W cyklu 2023L:
1. Surdopedagogika – Osoba z wadą słuchu; definicje, klasyfikacje w perspektywie medycznej i społecznej, funkcjonowanie (charakterystyka). Sposoby werbalnej i niewerbalnej komunikacji osób z wadą słuchu. Środki techniczne wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu. System edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci i młodzież z uszkodzonym narządu słuchu w Polsce. (prowadząca: dr K. Werszka) 2. Tyflopedagogika - Definicje niewidzenia i słabowzroczności w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym. Przyczyny niewidzenia i słabowzroczności. Konsekwencje wynikające z braku lub znacznego ograniczenia widzenia. Znaczenie kompensacji w edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. 3. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Współczesne koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orientacja w aspektach historycznych edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. Społeczna percepcja oraz wykluczenie osób z niepełnosprawnością intelektualną. (prowadzący: dr hab. B. Kmieciak) 4. Wprowadzenie w problematykę zaburzeń ze spektrum autyzmu - rys historyczny, ustalenie terminologiczne, kryteria diagnostyczne, koncepcje etiologiczne i badania epidemiologiczne. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/młodzieży/osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny. Dyrektywne i niedyrektywne podejścia w edukacji i terapii osób z autyzmem. (prowadząca: dr K. Smolińska) 5. Pedagogika resocjalizacyjna - Pedagogika resocjalizacyjna jak dyscyplina naukowa. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, profilaktyka społeczna, demoralizacja, nieprzystosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna. Placówki resocjalizacyjne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych. (prowadzący: dr H. Iwanicki) 6. Terapia pedagogiczna - Cele, zadania, przedmiot terapii pedagogicznej. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (krótka charakterystyka). Zadania terapeuty pedagogicznego. (prowadząca: dr U. Gosk-Sobańska) 7. Pedagogika leczniczo-terapeutyczna – Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne koncepcje choroby somatycznej i niepełnosprawności ruchowej. Specyfika zachowania dziecka w sytuacji choroby przewlekłej oraz jego emocjonalne i społeczne przystosowanie się. Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą somatyczną i niepełnosprawnością ruchową. Formy edukacji i rehabilitacji dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową. (prowadząca: dr M. Wałachowska) 8. Logopedia - Przedmiot logopedii (komunikacja językowa, język a mowa, mowa a wymowa). Opóźniony a zaburzony rozwój mowy. Nabyte zaburzenia mowy. Zadania logopedii i wynikające z nich specjalizacje w logopedii (w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej, psychologii i medycyny). (prowadząca: dr D. Emiluta-Rozya) 9. Wczesne wspomaganie rozwoju - Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. Koncepcje wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka w wieku 0-6 lat. (prowadzący: dr R. Piotrowicz) |
W cyklu 2023Ln:
1. Surdopedagogika – Osoba z wadą słuchu; definicje, klasyfikacje w perspektywie medycznej i społecznej, funkcjonowanie (charakterystyka). Sposoby werbalnej i niewerbalnej komunikacji osób z wadą słuchu. Środki techniczne wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu. System edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci i młodzież z uszkodzonym narządem słuchu w Polsce. (prowadząca: dr K. Wereszka) 2. Tyflopedagogika - Definicje niewidzenia i słabowzroczności w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym. Przyczyny niewidzenia i słabowzroczności. Konsekwencje wynikające z braku lub znacznego ograniczenia widzenia. Znaczenie kompensacji w edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. (prowadząca: dr M. Paplińska) 3. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Współczesne koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orientacja w aspektach historycznych edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. Społeczna percepcja oraz wykluczenie osób z niepełnosprawnością intelektualną. (prowadząca: dr hab. D. Aksamit) 4. Wprowadzenie w problematykę zaburzeń ze spektrum autyzmu - rys historyczny, ustalenie terminologiczne, kryteria diagnostyczne, koncepcje etiologiczne i badania epidemiologiczne. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/młodzieży/osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny. Dyrektywne i niedyrektywne podejścia w edukacji i terapii osób z autyzmem. (prowadząca: dr K. Smolińska) 5. Pedagogika resocjalizacyjna - Pedagogika resocjalizacyjna jak dyscyplina naukowa. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, profilaktyka społeczna, demoralizacja, nieprzystosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna. Placówki resocjalizacyjne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych. (prowadzący: dr H. Iwanicki) 6. Terapia pedagogiczna - Cele, zadania, przedmiot terapii pedagogicznej. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (krótka charakterystyka). Zadania terapeuty pedagogicznego. (prowadząca: dr U. Gosk-Sobańska) 7. Pedagogika leczniczo-terapeutyczna – Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne koncepcje choroby somatycznej i niepełnosprawności ruchowej. Specyfika zachowania dziecka w sytuacji choroby przewlekłej oraz jego emocjonalne i społeczne przystosowanie się. Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą somatyczną i niepełnosprawnością ruchową. Formy edukacji i rehabilitacji dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową. (prowadząca: dr M. Wałachowska) 8. Logopedia - Przedmiot logopedii (komunikacja językowa, język a mowa, mowa a wymowa). Opóźniony a zaburzony rozwój mowy. Nabyte zaburzenia mowy. Zadania logopedii i wynikające z nich specjalizacje w logopedii (w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej, psychologii i medycyny). (prowadząca: dr D. Emiluta-Rozya) 9. Wczesne wspomaganie rozwoju - Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. Koncepcje wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka w wieku 0-6 lat. (prowadzący: dr R. Piotrowicz) |
W cyklu 2024L:
1. Surdopedagogika – Osoba z wadą słuchu; definicje, klasyfikacje w perspektywie medycznej i społecznej, funkcjonowanie (charakterystyka). Sposoby werbalnej i niewerbalnej komunikacji osób z wadą słuchu. Środki techniczne wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu. System edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci i młodzież z uszkodzonym narządu słuchu w Polsce. (prowadząca: dr K. Werszka; 3 godz.) 2. Tyflopedagogika - Definicje niewidzenia i słabowzroczności w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym. Przyczyny niewidzenia i słabowzroczności. Konsekwencje wynikające z braku lub znacznego ograniczenia widzenia. Znaczenie kompensacji w edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. (prowadząca: dr M. Paplińska; 3 godz.) 3. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Współczesne koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orientacja w aspektach historycznych edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. Społeczna percepcja oraz wykluczenie osób z niepełnosprawnością intelektualną. (prowadząca: dr hab. D. Aksamit; 3 godz.) 4. Wprowadzenie w problematykę zaburzeń ze spektrum autyzmu - rys historyczny, ustalenie terminologiczne, kryteria diagnostyczne, koncepcje etiologiczne i badania epidemiologiczne. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/młodzieży/osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny. Dyrektywne i niedyrektywne podejścia w edukacji i terapii osób z autyzmem. (prowadząca: K. Smolińska; 3 godz.) 5. Pedagogika resocjalizacyjna - Pedagogika resocjalizacyjna jak dyscyplina naukowa. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, profilaktyka społeczna, demoralizacja, nieprzystosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna. Placówki resocjalizacyjne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych – krótka prezentacja. (prowadzący: dr H. Iwanicki; 3 godz.) 6. Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) - Cele, zadania, przedmiot terapii pedagogicznej (pedagogiki korekcyjnej). Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (krótka charakterystyka). Zadania terapeuty pedagogicznego. (prowadząca: dr U. Gosk-Sobańska; 3 godz.) 7. Pedagogika leczniczo-terapeutyczna – Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne koncepcje choroby somatycznej i niepełnosprawności ruchowej. Specyfika zachowania dziecka w sytuacji choroby przewlekłej oraz jego emocjonalne i społeczne przystosowanie się. Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą somatyczną i niepełnosprawnością ruchową. Formy edukacji i rehabilitacji dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową. (prowadząca: dr M. Wałachowska; 6 godz.) 8. Logopedia - Przedmiot logopedii (komunikacja językowa, język a mowa, mowa a wymowa). Opóźniony a zaburzony rozwój mowy. Nabyte zaburzenia mowy. Zadania logopedii i wynikające z nich specjalizacje w logopedii (w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej, psychologii i medycyny). Kryteria przyjęć na specjalność logopedia. (prowadząca: dr D. Emiluta-Rozya; 3 godz.) 9. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. Koncepcje wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka wieku 0-6 lat. (prowadzący: dr R. Piotrowicz; 3 godz.) |
W cyklu 2024Ln:
1. Surdopedagogika – Osoba z wadą słuchu; definicje, klasyfikacje w perspektywie medycznej i społecznej, funkcjonowanie (charakterystyka). Sposoby werbalnej i niewerbalnej komunikacji osób z wadą słuchu. Środki techniczne wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu. System edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci i młodzież z uszkodzonym narządem słuchu w Polsce. (prowadząca: dr K. Wereszka; 2 godz.) 2. Tyflopedagogika - Definicje niewidzenia i słabowzroczności w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym. Przyczyny niewidzenia i słabowzroczności. Konsekwencje wynikające z braku lub znacznego ograniczenia widzenia. Znaczenie kompensacji w edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. (prowadząca: dr M. Paplińska; 2 godz.) 3. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Współczesne koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orientacja w aspektach historycznych edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. Społeczna percepcja oraz wykluczenie osób z niepełnosprawnością intelektualną. (prowadząca: dr hab. D. Aksamit; 2 godz.) 4. Wprowadzenie w problematykę zaburzeń ze spektrum autyzmu - rys historyczny, ustalenie terminologiczne, kryteria diagnostyczne, koncepcje etiologiczne i badania epidemiologiczne. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/młodzieży/osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny. Dyrektywne i niedyrektywne podejścia w edukacji i terapii osób z autyzmem. (prowadząca: dr K. Smolińska; 2 godz.) 5. Pedagogika resocjalizacyjna - Pedagogika resocjalizacyjna jak dyscyplina naukowa. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: resocjalizacja, profilaktyka społeczna, demoralizacja, nieprzystosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna. Placówki resocjalizacyjne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych – krótka prezentacja. (prowadzący: dr H. Iwanicki; 2 godz.) 6. Terapia pedagogiczna - Cele, zadania, przedmiot terapii pedagogicznej. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (krótka charakterystyka). Zadania terapeuty pedagogicznego. (prowadząca: dr U. Gosk-Sobańska; 2 godz.) 7. Pedagogika leczniczo-terapeutyczna – Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne koncepcje choroby somatycznej i niepełnosprawności ruchowej. Specyfika zachowania dziecka w sytuacji choroby przewlekłej oraz jego emocjonalne i społeczne przystosowanie się. Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą somatyczną i niepełnosprawnością ruchową. Formy edukacji i rehabilitacji dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową. (prowadząca: dr M. Wałachowska; 2 godz.) 8. Logopedia - Przedmiot logopedii (komunikacja językowa, język a mowa, mowa a wymowa). Opóźniony a zaburzony rozwój mowy. Nabyte zaburzenia mowy. Zadania logopedii i wynikające z nich specjalizacje w logopedii (w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej, psychologii i medycyny). Kryteria przyjęć na specjalność logopedia. (prowadząca: dr D. Emiluta-Rozya; 2 godz.) 9. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. Koncepcje wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka wieku 0-6 lat. (prowadzący: dr R. Piotrowicz; 2 godz.) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Zna subdyscypliny pedagogiki specjalnej (surdopedagogikę, tyflopedagogikę, edukację i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogikę resocjalizacyjną, pedagogikę korekcyjną (terapię pedagogiczną), pedagogikę leczniczo-terapeutyczną]), ich specyfikę oraz przemiany związane z rozwojem wiedzy o osobach
z niepełnosprawnością, o osobach niedostosowanych społecznie.
Zna usystematyzowaną terminologię związaną z subdyscyplinami pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Analizować podstawowe problemy rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i medycznymi.
Potrafi określić ogólne uwarunkowania rozwoju niepełnosprawności.
Potrafi dokonać wstępnej diagnozy potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy świadomego podejmowania zadań zawodowych pedagoga specjalnego.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia: • wykład konwencjonalny w formie zdalnej; Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 30 godz. (wykład) …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do nauczycieli prowadzących wykłady: dr hab. D. Aksamit (daksamit@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLnD4Jut7M21-ObgKnBOuh1BJ25hlaXjVcq1UMB1zauQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c8916856-6a78-4e1e-9cc7-dd7ab072a598&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2022Ln:
Opis metod kształcenia: • wykład konwencjonalny w formie zdalnej; Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 18 godz. (wykład) Kontakt do nauczycieli prowadzących wykłady: dr hab. D. Aksamit (daksamit@aps.edu.pl) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aW7L38uy53Wk0ae2nXETdqGf48UQsXVwyrj7rdUs_6Vw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a55186e-b19d-4d81-940c-e3e83dcef517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia: • wykład konwencjonalny w formie zdalnej; Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 30 godz. (wykład) …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do nauczycieli prowadzących wykłady: dr hab. B. Kmieciak (bkmieciak@aps.edu.pl) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGWBkjZBAyiaO7fkHjMY7gLyieReP8K9nISLqqcHoAL41%40thread.tacv2/conversations?groupId=88e26352-4574-49ba-8a79-c61280815a3e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2023Ln:
Opis metod kształcenia: • wykład konwencjonalny w formie zdalnej; Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 18 godz. (wykład) …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do nauczycieli prowadzących wykłady: dr hab. D. Aksamit (daksamit@aps.edu.pl) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AMm4eXRuFkR7kHhXjitS-SVAlaY7RK6FK91VuP1_lIQI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a567e3f-e76a-4170-82a0-6393a2f7d088&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2024L:
Opis metod kształcenia: - wykład konwencjonalny w formie stacjonarnej; Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 30 godz. (wykład) bszczupal@aps.edu.pl https://teams.microsoft.com/l/team/19%3APlHRaFKonRtSm7pnCYPZ_YjqdXd0qbg1jA0NgqwDv241%40thread.tacv2/conversations?groupId=179ead45-448f-41da-90aa-7fb5bf15c0fb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2024Ln:
Opis metod kształcenia: - wykład konwencjonalny w formie stacjonarnej; Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 18 godz. (wykład) bszczupal@aps.edu.pl Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AcH-ucakxOrMMtTJarf2dD4IQQ2niewfA7zYLHg48ICQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c3a2184f-604c-4728-8632-61b870cce964&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: