Socjologia wychowania PC-5F-SOW
TREŚCI PROGRAMOWE
- Socjologia wychowania jako subdyscyplina socjologii.
- Prekursorzy socjologii wychowania
- Wychowanie a socjalizacja.
- Wychowanie jako proces społeczny.
- Elementy procesu wychowania.
- Podstawowe i najważniejsze środowiska wychowawcze.
- Przemiany procesu wychowania.
- Więź społeczna – podstawowa procesu wychowawczego.
- Rodzina jako najważniejsze środowisko wychowawcze.
- Rola i znaczenie małej grupy jako środowiska wychowawczego.
- Grupa rówieśnicza w procesie wychowania.
- Szkoła jako środowisko wychowania.
- Rola instytucji pozaszkolnych w wychowaniu.
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE Socjologia wychowania jako subdyscyplina socjologii |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Socjologia wychowania jako subdyscyplina socjologii |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna elementarną terminologię z zakresu socjologii wychowania i edukacji.
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w socjologii wychowania.
Posiada wiedzę o normach i regułach (społecznych, prawnych, organizacyjnych i moralnych) organizujących struktury i instytucje społeczne, wychowawcze i edukacyjne i o rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania.
Umiejętności
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska w zakresie wychowania i edukacji.
Potrafi analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk wychowawczych i edukacyjnych.
Kompetencje społeczne
Odznacza się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy o czynnikach tworzących system kształcenia i edukacji oraz możliwości jego przekształcania i rozwoju.
Jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska.
Kryteria oceniania
Sprawdzian wiedzy (ilościowy i jakościowy).
Literatura
Ambrozik W., J. Modrzewski, Stanisław Kowalski. Pamięć postaci uczonego
i kontynuacja jego dorobku. Wyd. Nauk. UAM, Poznań.
Durkheim E., Wychowanie i socjologia, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2021.
Karkowska M., Socjologia wychowania.Wybrane elementy, Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Wyd. WSH.-E, Łódź 2009.
Melosik Z.,, Szymański M.J.. (red.), Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wyd. Nauk. APS, Warszawa.
Szymański M.J., Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021.
Szymański, Socjologia edukacji, Impuls, Kraków 2013..
W cyklu 2024L:
Karkowska M., Socjologia wychowania, elementy wybrane. Mechanizmy socjalizacjii edukacja szkolna, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej, Łódź 2011. |
W cyklu 2024Ln:
Karkowska M., Socjologia wychowania, elementy wybrane. Mechanizmy socjalizacjii edukacja szkolna, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej, Łódź 2011. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: wykład |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: wykład |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: