Studia nad niepełnosprawnością PC-5F-SNN
TREŚCI PROGRAMOWE
- Konceptualizacja niepełnosprawności i modele (medyczny, rozwojowy, kulturowy, relacyjny, społeczny, obywatelski, afirmujący).
- Współczesny wizerunek osób z niepełnosprawnością: normalizacja, self-adwokatura, integracja, inkluzja a marginalizacja i społeczne wykluczenie.
- Disability Studies jako interdyscyplinarny nurt teoretyczno-badawczy w perspektywie osobistej, społecznej, kulturowej, ekonomicznej, historycznej i literackiej.
- Disability Studies jako obszar dydaktyczny, przygotowujący specjalistów, liderów, badaczy.
- Wybrane ujęcia fenomenu niepełnosprawności z uwzględnieniem m.in. koncepcji Innego, koncepcja spotkania i dialogu, teoria piętna, koncepcja stygmatu społecznego.
- Wybrana problematyka badania niepełnosprawności: postawy społeczne, autonomia, samostanowienie, zasoby osobowe, dobrostan, systemy rodzinne, systemy wsparcia.
- Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością w rożnych przejawach życia społecznego.
W cyklu 2021L:
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. |
W cyklu 2021Ln:
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. |
W cyklu 2022L:
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. |
W cyklu 2022Ln:
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. |
W cyklu 2023Z:
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. |
W cyklu 2023Zn:
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. |
W cyklu 2024Z:
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. |
W cyklu 2024Zn:
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2025Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę o źródłach i rozwoju Disability Studies jako akademickiego obszaru naukowego i dydaktycznego.
Zna modele niepełnosprawności i istotne koncepcje z nimi związane ujmujące niepełnosprawność w wymiarze indywidualnym, międzyludzkim i ogólnospołecznym.
Zna tradycyjne i współczesne kierunki badań nad niepełnosprawnością oraz ich historyczne i społeczne uwarunkowania.
Ma wiedzę na temat wykluczania, stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością w życiu osobowym, społecznym, kulturowym, prawnym i ekonomicznym.
Umiejętności
Potrafi zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.
Potrafi podejmować krytyczny dyskurs nad miejscem Innego
w społeczeństwie i rolą społeczeństwa w zapewnieniu wszystkim jego obywatelom równych szans.
Potrafi formułować rekomendacje do konstruowania systemów wsparcia osób niepełnosprawnych w społeczeństwie.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy do dostrzegania i analizowania dylematów etycznych i problemów społecznych związanych z działaniami na rzecz osób
z niepełnosprawnościami i ich środowiskiem.
Jest gotowy do prezentowania wrażliwości etycznej oraz refleksyjnej i odpowiedzialnej postawy wobec problemów związanych
z niepełnosprawnością.
Literatura
W cyklu 2021L:
Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
W cyklu 2021Ln:
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! |
W cyklu 2022L:
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! |
W cyklu 2022Ln:
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! |
W cyklu 2023Z:
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! |
W cyklu 2023Zn:
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! |
W cyklu 2024Z:
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! |
W cyklu 2024Zn:
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2021Ln:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2022Ln:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2023Z:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2023Zn:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2024Zn:
Opis metod kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: