Rehabilitacja zawodowa osób dorosłych z niepełnosprawnościami PC-5F-RZN
- Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie.
- Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej.
- Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej.
- Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji.
- Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.
- Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa.
- Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki.
- Pośrednictwo pracy. Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione i socjalne).
- Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach.
- Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.
- Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej.
- Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością.
- Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością.
- Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.
- Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji.
- Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej.
- Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej.
- Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.
W cyklu 2020L:
Wykład 1. Wykład 2. Wykład 3. Wykład 4. Wykład 5. Wykład 6-7 Wykład 8. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
W cyklu 2020Ln:
Wykład 1. Wykład 2. Wykład 3. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
W cyklu 2021L:
Wykład !. Wykład 2. Wykład 3. Wykład 4. Wykład 5. Wykład 6-7 Wykład 8. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
W cyklu 2021Ln:
Wykład 1. Wykład 2. Wykład 3. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
W cyklu 2022L:
Wykład !. Wykład 2. Wykład 3. Wykład 4. Wykład 5. Wykład 6-7 Wykład 8. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
W cyklu 2022Ln:
Wykład 1. Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych. Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością. Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach. Wykład 2. Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością. Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa. -Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki -Pośrednictwo pracy Wykład 3. Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne. cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
W cyklu 2023L:
Wykład 1. Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rys historyczny. Twórcy systemu rehabilitacji w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji zawodowej. Współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych. Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością. Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia. Zakres, specyfika i dynamika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w Polsce oraz w innych krajach. Wykład 2. Kompleksowe programy rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Poradnictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami w rozwoju. Poradnictwo zawodowe. Przygotowanie do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnością. Zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością. Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa. -Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie dorosłych osób z niepełnosprawnością – problemy, dobre praktyki -Pośrednictwo pracy Wykład 3. Formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych krajach (zatrudnienie wspierane, chronione, socjalne. cd. Formy zatrudnienia. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie współczesne tendencje w rehabilitacji zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.
Potrafi opisać prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami, zakres, specyfikę i dynamikę zatrudniania osób z niepełnosprawnościami w Polsce oraz w innych państwach, zagadnienie przeciwdziałania dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami w sferze zatrudnienia.
Potrafi scharakteryzować system przygotowania do pracy osób dorosłych z niepełnosprawnościami, formy zatrudnienia tych osób w Polsce oraz w innych państwach (zatrudnienie wspierane, chronione i socjalne) oraz poradnictwo zawodowe oraz zadania doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej i społecznej osoby z niepełnosprawnością.
Zna i porównuje systemy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy.
problematykę aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami.
Umiejętności
Trafnie wypowiada się na temat kluczowych zagadnień dotyczących rehabilitacji zawodowej.
Umie zaprezentować własne rozwiązania w kontekście znanych teorii rehabilitacji zawodowej.
Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych.
Kompetencje społeczne
Uznaje konieczność zachowania zasad etyki zawodowej.
Uznaje znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy dla własnego rozwoju zawodowego.
Literatura
W cyklu 2020L:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2020Ln:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2021L:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2021Ln:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2022L:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2022Ln:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2023L:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Wolan-Nowakowska, M. (2009) (red.). "Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych - ku możłiwościom przeciw ograniczeniom", Kraków: Wydawnictwo Akapit Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Linki do zespołów w TEAMS: Grupa nr 1: Grupa nr 2: Grupa nr 3: Grupa nr 4: Grupa nr 5: Grupa nr 6: Grupa nr 7: Grupa nr 8: Grupa nr 9: |
W cyklu 2020Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Linki do zespołów TEAMS: Grupa 2 Grupa 3 |
W cyklu 2021L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Linki do zespołów w TEAMS: WYKŁADY: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arKxJYgzVfMWpPzUBzGhrDEZtybSG-F9EWDHcBcDO8fI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=17831da7-bacd-442c-9873-ffd63e41ca3b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ĆWICZENIA: GRUPA 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab9_ga2rezwGIn-Xw2wqZa5iI0WHwz7Eq1-UDon3yjvE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=684022bd-2422-4b44-9656-b1bc86e50e02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3anfFX7bUp8hhfZJJ_X10yigyWKOPABupHa-DzNdBe8SU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7a2db410-1a1f-4e79-aaf3-016de23b18ac&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 3: GRUPA 4: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aP-JRAnnB44uuvgtpbricBZPFXREn8CHJ2Eyuwo3Jj7o1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a5e76400-c877-4404-aa27-f815ced5df7f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 5: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8EEEWNZktPMCOO0ADtFcwWA1AwxIX5z5-0JsAK6OV901%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e8d3e82c-c6c4-46ce-97c0-e78d0f046327&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 6: GRUPA 7: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4LIptmv2QacSv2D1MFSkw_DtwC08syh2hikzMYWrCTQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c7bf80b9-5b26-4f18-9ad7-6b76a78a6075&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 8: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHhRIMf-XtPNXLfTn7aPzdjK2KoEq7awgcrJsk9TikqY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8dec6d53-fd4a-4fbd-8e9e-2abac568baab&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Linki do zespołów TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUo2qR1iktgH5ooXGaf4Bn4vUErpM-MIx4UxICPs4oHA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebd6a4f2-c65b-480d-bf86-8fec7d216551&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 1 Grupa 2 Grupa 3 |
W cyklu 2022L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 9 ćwiczenia -9 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2023L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 9 ćwiczenia -9 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: