Rehabilitacja społeczna osób dorosłych z niepełnosprawnościami PC-5F-RSN
- Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji.
- Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu
- Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.
- Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością.
- Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełno-sprawnością.
- Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz osób z niepełnosprawnością.
- Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania.
- Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji.
- Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.
- Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie.
- Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.
- Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych.
- Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych.
- Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością.
- Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej.
- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).
- Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością.
- Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością.
- Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.
W cyklu 2020L:
Wykład nr 1 Wykład nr 2 Wykład nr 3 Wykład nr 4 Wykład nr 5 Wykład nr 6 Wykład nr 7-8 Ćwiczenia: |
W cyklu 2020Ln:
Wykład nr 1 Wykład nr 2 Ćwiczenia: |
W cyklu 2021L:
Wykład nr 1 Wykład nr 2 Wykład nr 3 Wykład nr 4 Wykład nr 5 Wykład nr 6 Wykład nr 7-8 Ćwiczenia: |
W cyklu 2021Ln:
Wykład nr 1 Wykład nr 2 Ćwiczenia: |
W cyklu 2022L:
Wykład nr 1 Wykład nr 2 Wykład nr 3 Wykład nr 4 Wykład nr 5 Wykład nr 6 Wykład nr 7-8 Ćwiczenia: |
W cyklu 2022Ln:
Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje. Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością. Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej. Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. -Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością. Wykład nr 2 Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. -Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. Wykład nr 3 -Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu - Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). - Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista). Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi opisać potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością: wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia, a także możliwości i ograniczenia w realizacji autonomii, potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnościami – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu, potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnościami, w tym w zakresie zdrowia seksualnego, oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji.
Potrafi opisać znacznie aktywności kulturalnej i sportowej osób z niepełnosprawnościami: ich osiągnięcia w zakresie kultury, sztuki i sportu, rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie, osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie do udziału w kulturze, sztuce i sporcie.
Potrafi opisać znaczenie udziału osób z niepełnosprawnościami w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych.
Rozumie indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnościami; zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością; rolę rodziny w realizacji specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności.
Posługuje się usystematyzowaną terminologią z zakresu procesu kompleksowej rehabilitacji oraz rehabilitacji społecznej.
Zna i rozumie współczesne tendencje w rehabilitacji społecznej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych.
W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne podstawy oddziaływań w zakresie rehabilitacji społecznej.
Potrafi scharakteryzować instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych z niepełnosprawnościami, opisać instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych państwach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista); scharakteryzować przykładowe programy realizowane w Polsce i w innych państwach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnościami, przedstawia zadania realizowane przez główne stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych państwach na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
Zna problematykę związaną z funkcjonowaniem osób niepełnosprawnych w rodzinie generacyjnej i prokreacyjnej, rozumie znaczenie rodziny generacyjnej i prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością; zna osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnościami, potrafi opisać trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań.
Zna system wsparcia rodzin generacyjnych i prokreacyjnych osób z niepełnosprawnościami, uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach prokreacyjnych i generacyjnych.
Umiejętności
Trafnie wypowiada się na temat kluczowych zagadnień dotyczących rehabilitacji społecznej.
Umie zaprezentować własne rozwiązania w kontekście znanych teorii rehabilitacji społecznej.
Uznaje i ocenia dorobek naukowy i praktyczny w dziedzinie rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością.
Zaprojektować działania wspierające dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
Kompetencje społeczne
Uznaje konieczność zachowania zasad etyki zawodowej.
Uznaje znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy dla własnego rozwoju zawodowego.
Literatura
W cyklu 2020L:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Literatura uzupełniająca: Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2020Ln:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Literatura uzupełniająca: Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2021L:
hrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Literatura uzupełniająca: Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2021Ln:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Literatura uzupełniająca: Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2022L:
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Literatura uzupełniająca: Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
W cyklu 2022Ln:
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Literatura uzupełniająca: Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!; Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56 Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Linki do zespołów w TEAMS: Ćwiczenia: gr. 1.: gr. 2: gr. 3: gr.4: gr. 5 gr. 6 gr. 7 gr. 8 gr. 9 |
W cyklu 2020Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Linki do zespołów w TEAMS: Gr. 1 Grupa 2 Grupa 3: |
W cyklu 2021L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Linki do zespołów w Teams: WYKŁADY: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awpxVAHN3PpsZOWK_NrMQvAxixwmNXRgFdLIJlUMq0mg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d03f01ab-562a-4e81-be64-49d2673ff896&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ĆWICZENIA: GRUPA 1: GRUPA 2: GRUPA 3: GRUPA 4: GRUPA 5: GRUPA 6: GRUPA 7: GRUPA 8: |
W cyklu 2021Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Linki do zespołów w TEAMS: Wykłady: Gr. 1 Grupa 2 Grupa 3: |
W cyklu 2022L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 9 ćwiczenia - 18 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: