Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC-5F-RDS
- Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do choroby lub niepełnosprawności dziecka.
- Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwo dzieci z SPE.
- Czynniki wpływające na funkcjonowanie rodziny dziecka z SPE (w poszczególnych okresach życia dziecka).
- Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w poszczególnych okresach życia dziecka
- Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny.
- Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z SPE.
- Wsparcie społeczne rodziny dziecka ze SPE. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka ze SPE.
- Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w całym cyklu jego życia.
- Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie.
- Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.
- Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcje adaptacji rodziny do niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka.
Potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców na różnych etapach procesu adaptacji do sytuacji życiowych związanych z zaburzeniami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zna i rozumie problemy i utrudnieni związane z wychowaniem w rodzinie z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zna formy wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia, możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie;
Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.
Umiejętności
Analizuje zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Określa i wyjaśnia czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin
z dzieckiem z SPE w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka i stylu radzenia sobie rodziców.
Rozpoznaje i interpretuje potrzeby rodzin z dzieckiem z SPE w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny.
Projektuje zadania dla procesu wsparcia rodziny dziecka z SPE.
Kompetencje społeczne
Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy z rodzinami dziecka z SPE i samodzielnie poszerza wiedzę na ten temat
Wykazuje zainteresowania problematyką rodzin dzieci z SPE, rozumie potrzebę współpracy i odpowiedzialność specjalistów w procesie terapeutycznym.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2020Zn:
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2021Z:
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2021Zn:
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2022Z:
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2022Zn:
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
ZESPOŁY W APLIKACJI TEAMS: ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
W cyklu 2020Zn:
ZESPOŁY W APLIKACJI TEAMS: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: