Psychologia rozwoju PC-5F-PYR2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Przedmiot psychologii rozwoju człowieka.
- Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej.
- Rozwój wybranych funkcji - rozwój fizyczny i motoryczny człowieka, rozwój poznawczy (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), emocjonalny, społeczny i moralny, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój a wychowanie.
- Modele przebiegu zmiany rozwojowej, fazy rozwoju.
- Biologiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju.
- Sylwetka rozwojowa dziecka – wiek niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny (zabawa i nauka, rozwój zainteresowań, poszerzanie autonomii i samodzielności, uspołecznienie dziecka, kontakty rówieśnicze), okres dojrzewania (zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, konstruowanie się tożsamości, problemy okresu dojrzewania), wczesna, średnia i późna dorosłość (identyfikacja z nowymi rolami społecznymi, kształtowanie się stylu życia).
W cyklu 2022L:
WYKŁAD 1. Psychologia jako nauka. Psychologia rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Źródła różnic w rozwoju. Podstawy genetyki i epigentyki behawioralnej. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu. Rozwój pamięci. 4. Rozwój poznawczy 5. Rozwój mowy - funkcje mowy. Rozwój emocjonalny - emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. 6. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, koncepcji psychodynamicznych i poznawczych. 7. Rozwój społeczny - zróżnicowanie zachowań społecznych, zachowania prospołeczne, socjalizacja. 8. Rozwój ról związanych z płcią. Rozwój psychoseksualny. ĆWICZENIA 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. 2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju. 3. Rozwój percepcyjny w zakresie zmysłów o większym znaczeniu (słuch, wzrok). 4. Rozwój pamięci. 5. Rozwój intelektualny: teoria Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych. Rozwój myślenia w dorosłości. 6. Rozwój językowy. Znaczenie relacji z rodzicami w procesie rozwoju językowego. 7. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, perspektywy psychodynamicznej (koncepcja Erika Eriksona i Jamesa Marcii) i poznawczej. Kształtowanie osobowości a oddziaływania wychowawcze. 8. Rozwój emocjonalny: emocje i radzenie sobie z negatywnymi emocjami na różnych etapach życia. Rozwój emocjonalny a oddziaływania wychowawcze. 9. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami i rówieśnikami na różnych etapach życia. Proces wychowania a trudne momenty w rozwoju społecznym. |
W cyklu 2023Ln:
Treści wykładów: |
W cyklu 2023L:
WYKŁAD 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Różnice indywidualne w rozwoju. Źródła różnic w rozwoju. ĆWICZENIA 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). |
W cyklu 2024Ln:
Treści wykładów: |
W cyklu 2024L:
WYKŁAD 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Różnice indywidualne w rozwoju. Źródła różnic w rozwoju. ĆWICZENIA 1. Specyfika rozwoju w okresie prenatalnym: ciąża (czas trwania, czynniki wpływające na przebieg ciąży), rozwój psychiczny dziecka przed narodzeniem (rozwój narządów zmysłów, pamięć i uczenie się). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwoju.
Potrafi opisać proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, w tym rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny; rozwój procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania, uwagi, pamięci); rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, a także zmiany zakresie podstawowych form aktywności dziecka, w tym w zakresie nauki i zabawy, zainteresowań, poszerzania autonomii i samodzielności.
Rozumie pojęcie normy rozwojowej; rozwój w kontekście wychowania; opisuje dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, a także zaburzenia zachowania oraz zjawiska takie jak nieśmiałość i nadpobudliwość.
Umiejętności
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii do opisu zaburzeń w rozwoju wychowanka.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z uwzględnieniem fazy ich rozwoju.
Literatura
W cyklu 2022L:
Lektura do egzaminu: Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8. Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Warszawa: Wydawnictwo APS. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP. Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2022Ln:
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Wykład - literatura obowiązkowa: Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Wykład - literatura uzupełniająca: Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Ćwiczenia - literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Ćwiczenia - literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
W cyklu 2024Ln:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Wykład - literatura obowiązkowa: Schaffer, H. R. (2008 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4. Tworzenie związków; r. 5. Rozwój emocjonalny; r. 6. Dziecko jako naukowiec. Piagetowska teoria rozwoju poznawczego; r. 7. Dziecko jako praktykant. Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju; r. 8. Dzieci jako osoby przetwarzające informacje; r. 9. Posługiwanie się językiem; r. 10. Ku dojrzałości). Wykład - literatura uzupełniająca: Bakiera, L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Wydawnictwo Naukowe Scholar. Ćwiczenia - literatura obowiązkowa: Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Ćwiczenia - literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody nauczania: wykład, dyskusja moderowana, konwersatorium, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, studia przypadków, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe – 45 (30h ćwiczeń, 15h wykładów) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 30 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 150 godzin Liczba pkt. ECTS 5 Ćwiczenia - link do zespołu Grupa 2 Grupa 3 Grupa 4 Grupa 5 Grupa 6 Grupa 7 |
W cyklu 2022Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
W cyklu 2023L:
Metody nauczania: wykład, dyskusja moderowana, konwersatorium, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, studia przypadków, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe – 45 (30h ćwiczeń, 15h wykładów) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 30 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 150 godzin Liczba pkt. ECTS 5 |
W cyklu 2024L:
Metody nauczania: wykład, dyskusja moderowana, konwersatorium, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, studia przypadków, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe – 45 (30h ćwiczeń, 15h wykładów) Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 30 godzin Łączna liczba godzin aktywności – 150 godzin Liczba pkt. ECTS 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: