Psychologia rozwojowa PC-5F-PYR
- Przedmiot psychologii rozwoju człowieka.
- Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej.
- Rozwój wybranych funkcji - rozwój fizyczny i motoryczny człowieka, rozwój poznawczy (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), emocjonalny, społeczny i moralny, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój a wychowanie.
- Modele przebiegu zmiany rozwojowej, fazy rozwoju.
- Biologiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju.
- Sylwetka rozwojowa dziecka – wiek niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny (zabawa i nauka, rozwój zainteresowań, poszerzanie autonomii i samodzielności, uspołecznienie dziecka, kontakty rówieśnicze), okres dojrzewania (zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, konstruowanie się tożsamości, problemy okresy dojrzewania), wczesna, średnia i późna dorosłość (identyfikacja z nowymi rolami społecznymi, kształtowanie się stylu życia).
W cyklu 2020L:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2020Ln:
Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Podstawowe pojęcia i modele rozwoju psychoruchowy dziecka. Zasady i prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka. Sposoby odróżniania zachowań normatywnych od patologicznych: charakterystyczne właściwości rozwoju fizycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego człowieka w różnych okresach życia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej.
Potrafi opisać proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny; rozwój procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania, uwagi, pamięci); rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania; a także zmiany zakresie podstawowych form aktywności dziecka: w tym w zakresie nauki i zabawy; zainteresowań, poszerzania autonomii i w samodzielności.
Rozumie pojęcie normy rozwojowej; rozwój w kontekście wychowania; opisuje dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów a także zaburzenia zachowania oraz zjawiska takie jak nieśmiałość i nadpobudliwość.
Umiejętności
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii do opisu zaburzeń w rozwoju wychowanka.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z uwzględnieniem fazy ich rozwoju.
Literatura
W cyklu 2020L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2020Ln:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). LINKI DO SPOTKAŃ W APLIKACJI TEAMS Wykład Ćwiczenia - linki lub kody podane na stronach zajęć NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 45 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: