Prawne podstawy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC-5F-PUS
- Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin.
- Organizacja procesu i formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Orzecznictwo dla celów kształcenia specjalnego.
- Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na tle innych systemów orzeczniczych.
- Obowiązki organu prowadzącego szkołę w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Obowiązki szkoły w realizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.
- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.
- Odpowiedzialność zawodowa, cywilna i karna nauczycieli w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W cyklu 2020Z:
I . |
W cyklu 2020Zn:
I . |
W cyklu 2021Z:
Prawo do edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. |
W cyklu 2021Zn:
I . |
W cyklu 2022Z:
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim |
W cyklu 2022Zn:
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim |
W cyklu 2023Z:
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i w prawie polskim |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna prawne regulacje kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawie międzynarodowym i krajowym, zna orzecznictwo w tym zakresie.
Zna zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zna zasady klasyfikowania i oceniania uczniów.
Zna zasady udzielania uczniom wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
Umiejętności
Potrafi uzasadnić konieczność stosowania prawa do kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na gruncie obowiązujących unormowań prawnych.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę stosowania prawa w organizowaniu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jest świadomy konsekwencji nieprzestrzegania prawa w ramach kształcenia dzieci ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
W cyklu 2020Zn:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
W cyklu 2021Z:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
W cyklu 2021Zn:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
W cyklu 2022Z:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm. |
W cyklu 2022Zn:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm. |
W cyklu 2023Z:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, ze zm. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: wykład, praca z aktem prawnym. |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: wykład, praca z aktem prawnym. |
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 ECTS: |
W cyklu 2022Zn:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 ECTS: |
W cyklu 2023Z:
Metody dydaktyczne: Nakład pracy studenta - 1 ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: