Proseminarium PC-5F-PRO
- Koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych.
- Nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań.
- Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych.
- Warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji, cechy, style tekstów naukowych.
- Kryteria jakości badań naukowych: reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulacja perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródeł danych, możliwość uogólnienia i transferu rezultatów badawczych.
- Sposoby praktycznego wykorzystania badań: analiza i diagnoza sytuacji, analiza problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluacja osiągnięć.
- Krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych.
- Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego.
- Zaangażowanie uczestników badań, konteksty badawcze w obszarze nauk społecznych, znaczenie promocji wyników badań w przestrzeni publicznej.
- Plagiat i system antyplagiatowy w pracy naukowej.
W cyklu 2021L:
- Koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych. |
W cyklu 2022L:
- Koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych. |
W cyklu 2022Ln:
Celem przedmiotu jest: |
W cyklu 2023L:
- Koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych. - Nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań. - Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. - Warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji, cechy, style tekstów naukowych. - Kryteria jakości badań naukowych: reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulacja perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródeł danych, możliwość uogólnienia i transferu rezultatów badawczych. - Sposoby praktycznego wykorzystania badań: analiza i diagnoza sytuacji, analiza problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluacja osiągnięć. - Krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych. - Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego. - Zaangażowanie uczestników badań, konteksty badawcze w obszarze nauk społecznych, znaczenie promocji wyników badań w przestrzeni publicznej. - Plagiat i system antyplagiatowy w pracy naukowej.Nauki społeczne w przestrzeni teoretyczno-empirycznej oraz praktycznej. |
W cyklu 2023Ln:
Celem przedmiotu jest: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych.
Zna metodologiczne powiązania pedagogiki specjalnej z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi.
Zna nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań.
Rozumie znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych oraz rozumie postulat wieloparadygmatyczności badań w pedagogice specjalnej.
Zna charakterystykę warsztatu pisarskiego oraz przewidywanych odbiorców badań.
Zna kryteria jakości badań naukowych (reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulacja perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródeł danych, możliwość uogólnienia i transferu rezultatów badawczych).
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać paradygmaty badawcze i podawać ich charakterystykę w projektach empirycznych z zakresu pedagogiki specjalnej Umie prezentować wyniki badań, korzystać z zasad przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych.
Umie rozpoznać cechy styl i gatunki tekstów oraz ocenić język i sposób narracji.
Potrafi selekcjonować literaturę przedmiotu i gromadzić piśmiennictwo naukowe adekwatne do wybranego obszaru badań korzystając z różnych źródeł.
Potrafi korzystać z tradycyjnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych oraz umie dokonać analizy krytycznej uzyskanych informacji.
Sporządza bibliografię w zakresie wybranej problematyki pedagogiki specjalnej zgodnie z przyjętym wzorem.
Potrafi dokonywać krytycznej analizy wyników badań prezentowanych w piśmiennictwie naukowym z zakresu pedagogiki specjalnej.
Potrafi wyjaśnić krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się przez całe życie.
Rozumie zasady przeprowadzania badań oraz uświadamia sobie dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego.
Rozumie społeczno-polityczny kontekst badań nauk społecznych oraz uświadamia sobie znaczenie popularyzacji wyników badań w przestrzeni publicznej i zastosowania praktycznego (analiza i diagnoza sytuacji, analiza problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluacja osiągnięć).
Rozumie pojęcie plagiatu oraz wartość systemu antyplagiatowego w pracy naukowej.
Literatura
W cyklu 2021L:
Nowak, S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN. Creswell, PJ. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Piekarski, J.; Urbaniak-Zając, D.; Szmidt, K. J. (2010). Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Impuls. Silverman D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN. Teresa Bauman (2013): "Praktyka badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Mieczysław Łobocki (2007): "Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Mieczysław Łobocki (2006): "Metody i techniki badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2021Ln:
Gambarelli G., Łucki Z., 1995, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków. Lindsay D., 1995, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław. Narojczyk K., 2005, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn. Parker R., 1994, Skład komputerowy w minutę, Warszawa. Pytkowski W., 1981, Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa. Willberg H.P., Forssman F., 2011, Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, wyd. 2, Gdańsk. Wolański A., 2008, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa. Ponadto literatura wykorzystywana podczas zajęć – ustalana osobno dla każdej grupy i uczestnika. |
W cyklu 2022L:
Nowak, S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN. Creswell, PJ. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Piekarski, J.; Urbaniak-Zając, D.; Szmidt, K. J. (2010). Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Impuls. Silverman D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN. Teresa Bauman (2013): "Praktyka badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Mieczysław Łobocki (2007): "Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Mieczysław Łobocki (2006): "Metody i techniki badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2022Ln:
Creswell, PJ. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2023L:
Nowak, S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN. Creswell, PJ. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Piekarski, J.; Urbaniak-Zając, D.; Szmidt, K. J. (2010). Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Impuls. Silverman D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN. Tadeusz Pilch, Teresa Bauman (2010): "Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe". Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Teresa Bauman (2013): "Praktyka badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Mieczysław Łobocki (2007): "Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Mieczysław Łobocki (2006): "Metody i techniki badań pedagogicznych". Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
W cyklu 2023Ln:
Creswell, PJ. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (20 godz.) - przygotowanie artykułu naukowego (20 godz.) - przygotowanie się do kolokwiów (20 godz.) - przygotowanie się do dyktanda (20 godz.) - godziny kontaktowe (30 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
W cyklu 2021Ln:
Ocena na podstawie wykonanych zadań semestralnych: 1) przygotowanie propozycji tematu 2) przygotowanie planu pracy 3) zestawienie bibliografii 4) napisanie min. jednej strony tekstu |
W cyklu 2022L:
Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (20 godz.) - przygotowanie artykułu naukowego (20 godz.) - przygotowanie się do kolokwiów (20 godz.) - przygotowanie się do dyktanda (20 godz.) - godziny kontaktowe (30 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
W cyklu 2022Ln:
Metody: zajęcia w formie konwersatorium, dyskusja nad określonymi problemami, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów, projekty Nakład pracy własnej studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
W cyklu 2023L:
Metody: zajęcia w formie konwersatorium, dyskusja nad określonymi problemami, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów, projekty Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (25 godz.) - przygotowanie do dyskusji (35 godz.) - godziny kontaktowe (30 godz.) Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
W cyklu 2023Ln:
Metody: zajęcia w formie konwersatorium, dyskusja nad określonymi problemami, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów, projekty Nakład pracy własnej studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: