Podstawy psychologii PC-5F-PPY1
TREŚCI PROGRAMOWE
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci;
W cyklu 2022Z:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; |
W cyklu 2022Zn:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
W cyklu 2023Z:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; |
W cyklu 2023Zn:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
W cyklu 2024Z:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna przedmiot i zadania psychologii i jej miejsce w systemie nauk.
Omawia i rozumie główne koncepcje i nurty psychologiczne.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia.
Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania.
Rozumie prawidłowości rządzące procesem uczenia się: modele uczenia się – koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia, metody
i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem.
Zna i rozumie różnice indywidualne między ludźmi w szczególności w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu procesów poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych, mowy
i komunikacji w celu analizy złożonych problemów związanych
z zachowaniem człowieka.
Potrafi identyfikować i interpretować procesy emocjonalno-motywacyjne.
Potrafi analizować zachowania człowieka, uwzględniając cechy osobowości.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość krytycznej oceny i umiejętności własnych
z zakresu zagadnień z psychologii ogólnej.
Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii.
Wykazuje gotowość do korzystania z wiedzy psychologicznej celem samodoskonalenia się.
Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.
Kryteria oceniania
Egzamin -
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie
Kryteria oceniania:
3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)
3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)
4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)
4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)
5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN
Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL.
Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN.
Literatura poszerzająca:
Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda.
Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN
Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW.
Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN.
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis.
Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis.
Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród.
Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN.
Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls.
Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas.
W cyklu 2022Z:
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. |
W cyklu 2022Zn:
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. |
W cyklu 2023Z:
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. |
W cyklu 2023Zn:
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. |
W cyklu 2024Z:
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne. Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 |
W cyklu 2023Z:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne. Godziny kontaktowe 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 6 |
W cyklu 2023Zn:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne. Godziny kontaktowe 27 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 6 |
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne. Godziny kontaktowe 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 6 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: