Podstawy psychologii PC-5F-PPY
- Psychologia jako nauka, cele psychologii.
- Główne koncepcje psychologiczne.
- Osobowość: teorie i struktura osobowości, wybrane koncepcje osobowości, temperament jako składnik osobowości.
- Emocje i motywacje w regulacji zachowania: charakterystyczne cechy emocji i motywacji, rola emocji i motywacji, mechanizmy emocji, regulacja emocji.
- Elementarne procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenie i wyobrażenia.
- Pamięć: pojęcie, trzy procesy pamięciowe, rodzaje i modele pamięci.
- Koncentracja uwagi: struktury zaangażowane w proces uwagi, teorie uwagi, funkcje, uwaga a świadomość.
- Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, uczenie się poznawcze i społeczne.
- Myślenie i rozumowanie: operacje umysłowe, istota, funkcje i rodzaje myślenia, strategie i sposoby rozwiązywania problemów.
- Inteligencja: pojęcie ilorazu inteligencji, koncepcje inteligencji, pomiar i testy, uwarunkowania inteligencji, rodzaje inteligencji.
- Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Zdolności i uzdolnienia.
- Psychologia różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, stylu poznawczego i inteligencji.
W cyklu 2020Z:
Wykład: 1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna) 2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania 3. Popędy i motywacje · Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów 4. Emocje · Czemu służą? 5. Psychologia różnic indywidualnych · Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii 2. Koncepcje psychologii człowieka - 3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia 4. Procesy uczenia się i pamięci. 5 Myślenie i rozwiązywanie problemów. 6. Emocje i uczucia. 7. Motywacja. 8. Inteligencja. 9. Temperament. 10 . Osobowość - teorie cech 11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja 12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej. |
W cyklu 2020Zn:
Wykład: 1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna) 2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania - Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia · Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci · Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd · Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze · Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo 3. Popędy i motywacje · Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów · Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny · Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy) 4. Emocje · Czemu służą? · Ekspresja emocji i przeżywanie emocji · Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji · Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych · Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności · Emocje a płeć. · Emocje w rozwoju osobniczym · Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem 5. Psychologia różnic indywidualnych · Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości · Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii 2. Koncepcje psychologii człowieka - - psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza) - koncepcja behawiorystyczna - Koncepcja poznawcza - Koncepcja humanistyczna 3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia 4. Procesy uczenia się i pamięci. 5 Myślenie i rozwiązywanie problemów. 6. Emocje i uczucia. 7. Motywacja. 8. Inteligencja. 9. Temperament. 10 . Osobowość - teorie cech 11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja 12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej. |
W cyklu 2021Z:
Zajęcia poświęcone wprowadzeniu studentxx do tematyki psychologii: jej podstawowych pojęć, definicji, sposobu prowadzenia badań - Psychologia jako nauka, cele psychologii. |
W cyklu 2021Zn:
Wykład: 1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna) 2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania - Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia · Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci · Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd · Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze · Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo 3. Popędy i motywacje · Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów · Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny · Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy) 4. Emocje · Czemu służą? · Ekspresja emocji i przeżywanie emocji · Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji · Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych · Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności · Emocje a płeć. · Emocje w rozwoju osobniczym · Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem 5. Psychologia różnic indywidualnych · Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości · Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii 2. Koncepcje psychologii człowieka - - psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza) - koncepcja behawiorystyczna - Koncepcja poznawcza - Koncepcja humanistyczna 3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia 4. Procesy uczenia się i pamięci. 5 Myślenie i rozwiązywanie problemów. 6. Emocje i uczucia. 7. Motywacja. 8. Inteligencja. 9. Temperament. 10 . Osobowość - teorie cech 11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja 12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej. |
W cyklu 2023Z:
Zajęcia poświęcone wprowadzeniu studentxx do tematyki psychologii: jej podstawowych pojęć, definicji, sposobu prowadzenia badań - Psychologia jako nauka, cele psychologii. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna przedmiot i zadania psychologii i jej miejsce w systemie nauk.
Omawia i rozumie główne koncepcje i nurty psychologiczne.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia.
Teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania.
Rozumie prawidłowości rządzące procesem uczenia się: modele uczenia się – koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem.
Zna i rozumie różnice indywidualne między ludźmi w szczególności w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu procesów poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych, mowy i komunikacji w celu analizy złożonych problemów związanych z zachowaniem człowieka.
Potrafi identyfikować i interpretować procesy emocjonalno-motywacyjne.
Potrafi analizować zachowania człowieka uwzględniając cechy osobowości.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość krytycznej oceny i umiejętności własnych z zakresu zagadnień z psychologii ogólnej.
Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii.
Wykazuje gotowość do korzystania z wiedzy psychologicznej celem samodoskonalenia się.
Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura podstawowa Doliński, D., Strelau, J. (2016). Psychologia akademicka. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2011). Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jankowska, M. (2008). Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo UW im MS-C Kosslyn S.M., Rosenberg R.S., (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Znak, 2006 Mietzel, G. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Augustynek A. (2019. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Difin |
W cyklu 2020Zn:
Stachowski, R (2003). Historia i teorie psychologiczne. (W:) J. Strealu Psychologia, podręcznik akademicki, |
W cyklu 2021Z:
Zimbardo Ph., Psychologia i Życie |
W cyklu 2021Zn:
Gerrig j. R., Zimbardo P. G. (2006). Psychologia i życie. PWN: Warszawa. |
W cyklu 2023Z:
Zimbardo Ph., Psychologia i Życie |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do wykładu: Linki do grup ćwiczeniowych grupa 1 grupa 2 Grupa 3 grupa 4 grupa 5 grupa 6 grupa 7 grupa 8 grupa 9 grupa 10 grupa 11 METODY PRACY WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 40 godz. Przygotowanie się do egzaminu 40 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
W cyklu 2020Zn:
Linki do zajęć: wykład: Ćwiczenia Gr 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a359507befcfb485eaacbc5cae252725d%40thread.tacv2/conversations?groupId=baec1d6b-9ea3-4917-9691-5ce7ac79ff06&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa7a53414fbca416caabb5b1070b1d458%40thread.tacv2/conversations?groupId=c93badc7-d95e-4a97-a48b-590b2afb027b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY PRACY WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 27 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 godz. Przygotowanie się do egzaminu 53 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
W cyklu 2021Z:
nakład pracy studentxx - 15h kontaktowych na wykładzie, 30h kontaktowych podczas ćwiczeń oraz sumarycznie ok. 60h pracy własnej |
W cyklu 2021Zn:
METODY PRACY WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 27 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 godz. Przygotowanie się do egzaminu 53 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
W cyklu 2023Z:
nakład pracy studenta - 15h kontaktowych na wykładzie, 30h kontaktowych podczas ćwiczeń oraz sumarycznie ok. 60h pracy własnej Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: