Podstawy pisma Braille’a i przewodnika osób niewidomych PC-5F-PPB
TREŚCI PROGRAMOWE
- Historia pisma dotykowego i ewolucja narzędzi do jego zapisu.
- Różnorodność kodów brajlowskich.
- Nauka polskiej odmiany alfabetu Braille’a.
- Nauka czytania prostych tekstów brajlowskich.
- Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością wzroku (terminologia, historia rozwoju orientacji przestrzennej, rola i znaczenie zmysłów).
- Sposoby i techniki poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku.
- Techniki i umiejętności poruszania z przewodnikiem (właściwy chwyt i ustawianie się w stosunku do przewodnika, technika pokonywania wąskich przejść, technika wykonywania zwrotów, techniki zawracania, techniki przechodzenia przez drzwi, techniki poruszania się po schodach, technika podchodzenia do krzesła i stołu, sposoby przyjmowania i odmawiania pomocy).
- Podstawowe umiejętności z zakresu orientowania się w przestrzeni (techniki ochronne, sposoby systematycznego poznawania nowego otoczenia, technika trailingu, techniki bezpiecznego lokalizowania przedmiotów na różnych powierzchniach, sposoby ustawiania się równoległego i prostopadłego do różnych powierzchni odniesienia, wykorzystywanie zmysłów w celu określenia pozycji w przestrzeni).
W cyklu 2022L:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
W cyklu 2022Ln:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
W cyklu 2023L:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
W cyklu 2023Ln:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
W cyklu 2024L:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
W cyklu 2024Ln:
1. Zapoznanie z sylabusem zajęć oraz warunkami zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie w tematykę niepełnosprawności wzroku. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi wymienić kody brajlowskie i scharakteryzować pismo Braille’a.
Potrafi przedstawić historię ewolucji pisma dla osób niewidomych na świecie.
Potrafi wyjaśnić terminologię z zakresu orientacji przestrzennej osób z dysfunkcją wzroku zorientowaną na zastosowania praktyczne w działalności rehabilitacyjnej, edukacyjnej, terapeutycznej.
Potrafi podać cel i opisać poszczególne techniki poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku (techniki poruszania się z przewodnikiem, techniki poruszania się z białą laską).
Umiejętności
Potrafi czytać podstawowe teksty brajlowskie.
Potrafi zaprezentować i nauczyć inną osobę technik poruszania się z przewodnikiem, przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku.
Prezentuje właściwą postawę wobec osób z niepełnosprawnością oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z nimi
Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Czerwińska M., Paplińska M. (2016) System Braille’a, pisma alternatywne, polskie modyfikacje. W kręgu historycznych i współczesnych rozważań tyflologiczno-bibliologicznych (s.11-31). W: M. Paplińska (red.). Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Warszawa: Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J. (2017). Wstępne umiejętności i pojęcia z zakresu orientacji przestrzennej (s. 69-76). W: J. Kuczyńska-Kwapisz, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Współczesne techniki, narzędzia i strategie nauczania. Warszawa: UKSW. Miler-Zdanowska K. (2021). Orientacja przestrzenna w rozwoju dzieci (s. 32-46). W: K. Miler-Zdanowska, Rozwój umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej u dzieci niewidomych w wieku wczesnoszkolnym. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: APS. Literatura uzupełniająca Paplińska M. (2009) Nauka brajla w weekend: podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. Warszawa: APS. Kaczanowska A. (2017). Integralne wspieranie procesów poznawczych i motoryki podstawą nauki orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku (s. 244-265). W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych. Warszawa: APS. |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2022Ln:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023L:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023Ln:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2024L:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15h godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej: 5h godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą oraz przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 10h Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2024Ln:
Metody nauczania: wykład, dyskusja, realizacja zadań praktycznych w parach, analiza materiałów filmowych, Liczba punktów ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: