Podstawy psychiatrii PC-5F-POY
TREŚCI PROGRAMOWE
Zaburzenia psychiczne - diagnoza, psychopatologia, badanie psychiatryczne
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych.
Niepełnosprawność intelektualna.
Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne (schizofrenia, zaburzenia depresyjne, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia lękowe).
Całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm).
Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych).
Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki).
Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży.
Wybrane aspekty uzależnień.
Zaburzenia odżywania.
W cyklu 2021Z:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2021Zn:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2022Z:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2022Zn:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2023Z:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2023Zn:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2024Z:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2024Zn:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu psychiatrii.
Posiada wiedzę na temat powstawania chorób i zaburzeń psychicznych.
Zna objawy podstawowych chorób psychicznych i uzależnień.
Ma podstawową wiedzę na temat ryzyka samobójczego u dzieci
i młodzieży.
Zna zakres pracy psychiatry i psychologa.
Umiejętności
Potrafi ocenić możliwości funkcjonowania dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i psychicznymi.
Potrafi określić czynniki prowadzące do rozwoju uzależnień u dzieci
i młodzieży i ich konsekwencje.
Potrafi określić czynniki prowadzące do rozwoju ryzyka samobójstwa.
Kompetencje społeczne
Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki.
Korzystając ze zdobytej wiedzy, potrafi w sposób kompetentny kontaktować się z różnymi instytucjami oraz specjalistami (m.in.: psychiatrii, psychologii, pomocy społecznej lub rehabilitacji), w sprawach podopiecznych wymagających konsultacji lub specjalistycznej pomocy.
Jest wrażliwy na zagrożenia wynikające z istnienia czynników powodujących zaburzenia funkcjonowania psychicznego.
Kryteria oceniania
egzamin testowy
Literatura
Obowiązkowa:
Barabara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020
P. Gałecki, A. Szulc, Psychiatria t.1 i 2 (wybrane rozdziały), Edra Urban &Partner, Wrocław 2023
Uzupełniająca:
Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010
W cyklu 2020Z:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2020Zn:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do zespołu w Teams: METODY KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. |
W cyklu 2020Zn:
Link do wykładów w Teams: METODY KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. |
W cyklu 2021Z:
Adres do wykładów na Teams dla osób na kwarantannie: SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: UWAGA: METODY KSZTAŁCENIA Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
W cyklu 2021Zn:
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: W związku z zajęciami w formie zdalnej - przesyłam link do Podstaw Psychiatrii, 29.01.22r., od godz. 13.15. UWAGA: METODY KSZTAŁCENIA Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 30 godz. |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 18 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - wykład Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowc - wykład, dyskusja Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - wykład, dyskusja Godziny kontaktowe : wykład - 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 24 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: