Podstawy anatomii PC-5F-POA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Układ nerwowy – budowa i rola jako układu nadrzędnego kontrolującego zachowanie homeostazy. Budowa komórki nerwowej, neuroprzekaźnictwo, neurogeneza. Somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Patologia układu nerwowego a powstawanie niepełnosprawności ruchowej.
- Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Patologie zmysłów mające wpływ na rozwój człowieka.
- Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu, mechanizmy integracji i koordynacji organizmu. Patologie układu hormonalnego wpływające na rozwój.
- Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Elementy układu odpornościowego. Odpowiedź immunologiczna organizmu. Mechanizmy obrony organizmu. Naturalne bariery immunologiczne. Rola szczepień ochronnych w nabywaniu odporności. Patologie układu odpornościowego wpływające na rozwój: alergie, AIDS. Homeostaza – rola układów.
- Zachowania żywieniowe a rozwój organizmu, żywienie źródłem budulca i energii. Przemiany metaboliczne podstawowych substancji niezbędnych do życia i funkcjonowania organizmu (funkcje układów: pokarmowego, oddechowego, krążenia i wydalniczego
w procesach metabolicznych). Nowa piramida żywieniowa, racjonalne żywienie uczniów. Zaburzenia żywienia (anoreksja, bulimia, otyłość).
- Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych trzech latach życia, okresie przedszkolnym
i wczesnoszkolnym (tempo i harmonijność rozwoju oraz jego ocena, kształtowanie się proporcji ciała i postawy ciała, potrzeby żywieniowe).
- Okres dojrzewania (zmiany somatyczne i psychiczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej). Młodzieńczość (kształtowanie się cech konstytucyjnych, dymorfizm płciowy, postawa ciała, rozwój motoryczny).
- Proces starzenia się organizmu (kryteria starzenia się i problemy zdrowotne).
- Stres i jego wpływ na organizm.
- Metody oceny wybranych elementów rozwoju człowieka i ich znaczenie.
W cyklu 2020Z:
Budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów (nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydzielniczy, kostno-stawowo-mięśniowy). |
W cyklu 2020Zn:
Budowa i funkcja poszczególnych narządów i układów (nerwowy, oddechowy, krążenia, pokarmowy, wydzielniczy, kostno-stawowo-mięśniowy). |
W cyklu 2021Z:
Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
W cyklu 2021Zn:
Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
W cyklu 2022Z:
Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
W cyklu 2022Zn:
Budowa i funkcje układów: nerwowego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydzielniczego, ruchu. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. Starzenie się organizmu: kryteria i tory starzenia się, wybrane problemy zdrowotne wieku podeszłego. Mechanizmy obrony organizmu przed zakażeniem. Pojęcie zdrowia i choroby. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości. Homeostaza i mechanizmy ją regulujące. Stres jako zaburzenie homeostazy i jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. |
W cyklu 2023Z:
Budowa i funkcje układów: nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydalniczego. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. |
W cyklu 2023Zn:
Budowa i funkcje układów: nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydalniczego. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. |
W cyklu 2024Z:
Budowa i funkcje układów: nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydalniczego. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. |
W cyklu 2024Zn:
Budowa i funkcje układów: nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krążenia, pokarmowego, wydalniczego. Wybrane informacje o patofizjologii omawianych układów narządów w trakcie rozwoju. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi scharakteryzować budowę i podstawowe funkcje głównych układów i narządów organizmu.
Posiada wiedzę na temat wpływu czynników genetycznych
i środowiskowych na pojawienie się chorób cywilizacyjnych.
Potrafi opisać poszczególne etapy rozwoju ontogenetycznego człowieka.
Umiejętności
Potrafi ocenić zaburzenia funkcjonowania głównych układów
i narządów organizmu w kontekście wpływu na rozwój organizmu.
Potrafi zdefiniować pojęcie zdrowia i choroby oraz wyjaśnić istotę i rodzaje profilaktyki w kontekście chorób wrodzonych
i powszechnych (cywilizacyjnych).
Potrafi opisać specyfikę rozwoju w każdym okresie rozwojowym człowieka.
Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz cele, jakim one służą.
Kompetencje społeczne
Potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki.
Potrafi krytycznie oceniać otrzymywane informacje, opinie lub wnioski.
Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą głównych układów i narządów w sytuacji zaburzeń ich funkcjonowania w celu współpracy ze specjalistami.
Literatura
W cyklu 2020Z:
1. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka |
W cyklu 2020Zn:
1. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka |
W cyklu 2021Z:
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
W cyklu 2021Zn:
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
W cyklu 2022Z:
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
W cyklu 2022Zn:
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
W cyklu 2023Z:
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
W cyklu 2023Zn:
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2021) Mały atlas anatomiczny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Michajlik A., Ramotowski W. (2021) Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa Krawczyński M. (2017) Propedeutyka pediatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa |
W cyklu 2024Z:
1. Mizgajska-Wiktor H., Jarosz W., Fogt-Wyrwas R. (2022) Podstawy biologii człowieka. Wyd. PWN i PZWL |
W cyklu 2024Zn:
1. Mizgajska-Wiktor H., Jarosz W., Fogt-Wyrwas R. (2022) Podstawy biologii człowieka. Wyd. PWN i PZWL |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do zespołu w Teams: Link do egzaminu na Teams w dn. 16.12.2020r. godz. 18:45: Dla osób ze SPE link do egzaminu w dn. 16.12.2010r. godz. 18:45: METODY KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe : wykład - 15 godz. |
W cyklu 2020Zn:
Wykłady z przedmiotu odbywają się na Teams: METODY KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe : wykład - 12 godz. |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: *zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: *zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: