Podstawy metodyki kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego PC-5F-PKW
TREŚCI PROGRAMOWE
- Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania.
- Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na organizację zajęć
w przedszkolu.
- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.
- Proces wychowawczo–dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.
- Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III.
- Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie
z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów.
- Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej.
- Gotowość szkolna dzieci a ich środowisko wychowawcze - czynniki sprzyjające
i blokujące osiąganie gotowości szkolnej przez dzieci. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w uczeniu się.
- Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna.
- Edukacja zdrowotna. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi, integracja.
- Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa ─ dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
W cyklu 2020L:
1. Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania. |
W cyklu 2020Ln:
1. Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania. |
W cyklu 2021L:
- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. Zakres tematyczny poszczególnych zajęć: * Uwaga odnośnie treści oznaczonych punktami (4, 5,6,7,8): Podstawowe treści teoretyczne (pojęcia, definicje itp.), realizacja treści programowej (analiza podstawy programowej w wybranym zakresie tematycznym), przykłady realizacji treści – karty pracy, zadania, ćwiczenia, strony z podręczników, propozycje zabaw, zajęć w grupie (dla młodszych przedszkolaków, dla starszych przedszkolaków, dla ucznia w klasie I, II i III). |
W cyklu 2021Ln:
- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. I. 26.02.2022 *Podstawowe treści teoretyczne (pojęcia, definicje itp.), realizacja treści programowej (analiza podstawy programowej w wybranym zakresie tematycznym), przykłady realizacji treści – karty pracy, zadania, ćwiczenia, strony z podręczników, propozycje zabaw, zajęć w grupie (dla młodszych przedszkolaków, dla starszych przedszkolaków, dla ucznia w klasie I, II i III). „Moje pierwsze doświadczenia edukacyjne” – praca indywidualna/esej |
W cyklu 2022L:
• Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III oraz Wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. |
W cyklu 2022Ln:
• Zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań do wykonania i formy zaliczenia, wspólne obejrzenie filmu na temat wczesnej edukacji w w innych krajach europejskich. |
W cyklu 2023L:
1. Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III oraz wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. |
W cyklu 2023Ln:
• Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I- III S.P. oraz Wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole - jego istota i specyfika. |
W cyklu 2024L:
1. Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III oraz wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Ma wiedzę o procesie adaptacji dziecka w przedszkolu i w szkole, dojrzałości szkolnej, przygotowaniu dziecka do nauki w szkole oraz do obowiązku szkolnego.
Ma wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Zna i rozumie istotę programu wychowawczego, zagadnienia edukacji zdrowotnej, bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i uczniów w szkole oraz poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki); potrzebę ochrony zdrowia dziecka; znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych, zna cele pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole na różnych etapach edukacyjnych.
Umiejętności
Posiada umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Potrafi posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z uczniem.
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii
i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Kompetencje społeczne
Jest przygotowany do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym
i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: 1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000 2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005 3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. 6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. 8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe 2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. 3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. 4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005. 5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. 7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000 2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005 3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. 6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. 8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe 2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. 3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. 4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005. 5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. 7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000 Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Klus-Stańska D., Nowicka M. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl) NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2020Ln:
W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl) NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021L:
godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin przygotowanie projektu - 10 godzin |
W cyklu 2021Ln:
godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin przygotowanie projektu - 10 godzin Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3agRZNjSj_drsLUkw0zfRFDxHWZ2yFMQuhOz_ed81ftJc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f7e1918-7a5b-4299-92fc-48bdcf4acc67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin przygotowanie projektu - 10 godzin |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna. |
W cyklu 2022Ln:
Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna. |
W cyklu 2023Ln:
Godziny kontaktowe: Wykład 15h |
W cyklu 2024L:
Podstawą uzyskania zaliczenia na ocenę jest: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: