Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej PC-5F-PIW1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna – wyjaśnienie pojęć.
- Specjalne potrzeby edukacyjne.
- Wymiar postulatywny edukacji włączającej.
- Filozoficzne, w tym aksjonormatywne podstawy procesu inkluzji.
- Kultu¬rowe uwarunkowania procesu inkluzji.
- Inkluzja a podstawowe prawa osoby.
- Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej.
- Teoretyczne podstawy edukacji włączającej.
- Koncepcja wspólnych i swoistych potrzeb uczniów i jej konsekwencje dla procesu edukacji.
- Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.
- Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym.
- Prawny wymiar edukacji włączającej. Międzynarodowe akty prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających.
- System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka.
- Orzekanie o potrzebach kształcenia specjalnego w Polsce – procedury i rozmiary orzecznictwa.
- Organizacja wsparcia edukacji włączającej.
- Kształcenie kadr dla edukacji włączającej.
- Efektywność edukacji włączającej: sposoby rozumienia efektywności i uwarunkowania efektyw¬ności edukacji włączającej. Badania efektywności modelu edukacji włączającej.
- Metody i wyniki, w świetle badań empirycznych.
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD: 1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. 2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie. 3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka. 4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia; 5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. 6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia. 7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych. ĆWICZENIA: 1.Teoretyczne podstawy edukacji włączającej – krótkie wprowadzenie teoretyczne. Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna – wyjaśnienie pojęć. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce. Finansowanie nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Postawy społeczne: nauczycieli, rodziców, uczniów, środowiska lokalnego wobec edukacji włączającej. Stereotyp, stygmat, piętno. Strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym. 4. Dylematy kształcenia integracyjnego/włączającego: złożoność sytuacji dydaktycznej w klasie integracyjnej/ogólnodostępnej w perspektywie celów i procedur ich realizacji. 6. Narzędzia na rzecz rozwoju edukacji włączającej. Przygotowanie kadr do pracy w szkołach włączających (Index for inclusion; Profil nauczyciela edukacji włączającej) 7. Czy włączanie ma sens? - konsekwencje wprowadzenia kształcenia integracyjnego i włączającego oraz rola szkół specjalnych w niesegregacyjnym modelu kształcenia. |
W cyklu 2023Zn:
WYKŁAD: 1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. 2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie. 3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka. 4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia; 5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. 6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia. 7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych. ĆWICZENIA: 1.Teoretyczne podstawy edukacji włączającej – krótkie wprowadzenie teoretyczne. Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna – wyjaśnienie pojęć. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce. Finansowanie nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Postawy społeczne: nauczycieli, rodziców, uczniów, środowiska lokalnego wobec edukacji włączającej. Stereotyp, stygmat, piętno. Strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym. 4. Dylematy kształcenia integracyjnego/włączającego: złożoność sytuacji dydaktycznej w klasie integracyjnej/ogólnodostępnej w perspektywie celów i procedur ich realizacji. 6. Narzędzia na rzecz rozwoju edukacji włączającej. Przygotowanie kadr do pracy w szkołach włączających (Index for inclusion; Profil nauczyciela edukacji włączającej) 7. Czy włączanie ma sens? - konsekwencje wprowadzenia kształcenia integracyjnego i włączającego oraz rola szkół specjalnych w niesegregacyjnym modelu kształcenia. |
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD: 1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. 2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie. 3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka. 4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia; 5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. 6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia. 7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych. ĆWICZENIA: |
W cyklu 2024Zn:
WYKŁAD: 1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. 2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie. 3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka. 4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia; 5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. 6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia. 7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych. ĆWICZENIA: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne.
Zna teoretyczne podstawy edukacji włączającej; psychologiczny i prawny wymiar edukacji włączającej, genezę edukacji włączającej w Polsce i na świecie; rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym; społeczny, psychologiczny i prawny wymiar edukacji włączającej.
Zna koncepcję wspólnych i swoistych potrzeb dzieci i uczniów oraz jej konsekwencje dla procesu edukacji.
Zna podstawy prawne dotyczące działań włączających w Polsce i na świecie, w tym system edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystykę; organizację wsparcia edukacji włączającej; zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce.
Zna zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Zna zasady orzekania o potrzebach kształcenia specjalnego w Polsce.
Umiejętności
Potrafi wyjaśnić filozoficzne, społeczne, psychologiczne uwarunkowania edukacji włączającej.
Potrafi dokonać charakterystyki rozwoju edukacji włączającej w Polsce w odniesieniu do rzeczywistości międzynarodowej.
Potrafi wskazać elementy systemu orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego w Polsce.
Potrafi wskazać i wyjaśnić uwarunkowania efektywności edukacji włączającej.
Potrafi zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość do krytycznej oceny systemu edukacji włączającej w Polsce w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Wykazuje gotowość do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego.
Literatura
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD Literatura obowiązkowa: Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. ĆWICZENIA: Literatura Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Avramidis, E., Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-14. Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział: Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem). de Boer, A., Pijl, J.S., Minnaert, A. (2011). Regular primary school teacher attitudes towards inclusive Education: a review of the literature International. Journal of Inclusive Education, 15, 331-353. Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Szumski, G. (2000). Funkcja szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia-analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t.11. Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL., Kraków : Impuls Zamkowska, A. (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej. https://www.european-agency.org/ |
W cyklu 2023Zn:
WYKŁAD Literatura polecana: Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. ĆWICZENIA: Literatura Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Avramidis, E., Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-14. Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział: Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem). de Boer, A., Pijl, J.S., Minnaert, A. (2011). Regular primary school teacher attitudes towards inclusive Education: a review of the literature International. Journal of Inclusive Education, 15, 331-353. Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Szumski, G. (2000). Funkcja szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia-analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t.11. Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL., Kraków : Impuls Zamkowska, A. (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej. https://www.european-agency.org/ |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Wykład/Ćwiczenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15; ćwiczenia 15; Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Wykład/Ćwiczenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 9; ćwiczenia 12; Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Wykład/Ćwiczenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15; ćwiczenia 15; Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Wykład/Ćwiczenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 9; ćwiczenia 12; Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: