Pedagogika specjalna PC-5F-PES
TREŚCI PROGRAMOWE
- Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej.
- Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w ujęciu historycznym.
- Tradycyjne i współczesne tendencje w pedagogice specjalnej w zakresie rehabilitacji osób
z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą.
- Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie.
- Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanie społeczne oraz uzdolnienia.
- Zagadnienia gerontologii specjalnej – okres starości w sytuacji choroby przewlekłej
i niepełnosprawności.
- Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób
z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie.
- Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością.
- Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie.
- Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Kształcenie pedagogów specjalnych.
- Wybrane metody pedagogiki specjalnej – biblioterapia, czytelnictwo, wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną.
- Rodzina osób z niepełnosprawnością.
- Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności.
- Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością.
W cyklu 2020L:
Wykłady: Ćwiczenia: - Rodzina osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2020Ln:
Wykłady: Ćwiczenia: |
W cyklu 2021L:
Opis treści programowych: Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej. - Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. - Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną. - Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. - Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. - Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie. - Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej. - Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Normalizacja warunków życia i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. - Środowisko rodzinne osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych. - Organizacyjne i dydaktyczne aspekty kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela wspierającego kształcenie. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. - Wybrane metody i techniki pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej w warsztacie pracy pedagoga specjalnego. - Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego. - Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. - Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. - Wybrane rozwiązania w zakresie rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą jako aspekty andragogiki i gerontologii specjalnej. - Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością. - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2021Ln:
Opis szczegółowych treści programowych: Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej. - Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. - Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną. - Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. - Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. - Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie. - Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej. - Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Normalizacja warunków życia i dostosowanie środowiska jako element wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością. - Środowisko rodzinne osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych. - Organizacyjne i dydaktyczne aspekty kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela wspierającego kształcenie. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. - Wybrane metody i techniki pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej w warsztacie pracy pedagoga specjalnego. - Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego. - Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. - Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. - Wybrane rozwiązania w zakresie rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą jako aspekty andragogiki i gerontologii specjalnej. - Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością. - Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2022L:
Wykład 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). 8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.). Ćwiczenia |
W cyklu 2022Ln:
Wykład 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz podstawa prawna. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Etapy postępowania terapeutycznego wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2 godz.). 6. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 7. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). 8. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.). Ćwiczenia |
W cyklu 2023L:
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej. 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną. 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie. 6. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej. 7. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia 1. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady pracy pedagogicznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami komunikacji językowej. 3. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia chorującego przewlekle. 4. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z trudnościami adaptacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych lub zmiany środowiska edukacyjnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zaniedbanego środowiskowo i zagrożonego niedostosowaniem społecznym. 6. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 7. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 8. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia uzdolnionego. 9. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. 10. Normalizacja i dostosowanie środowiska szkolnego jako element wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. 11. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. Współpraca z rodziną ucznia. 12. Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym jako konsekwencja zaspokojenia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
W cyklu 2023Ln:
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej. 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną. 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie. Ćwiczenia 1. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady pracy pedagogicznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami komunikacji językowej. 3. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia chorującego przewlekle. 4. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z trudnościami adaptacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych lub zmiany środowiska edukacyjnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zaniedbanego środowiskowo i zagrożonego niedostosowaniem społecznym. 6. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 7. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 8. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia uzdolnionego. 9. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. 10. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. Współpraca z rodziną ucznia. |
W cyklu 2024L:
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej (2 godz.) 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności (2 godz.). 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną (2 godz.). 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 5. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie (2 godz.). 6. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej (2 godz.). 7. Osoby z niepełnosprawnością a media cyfrowe – obraz niepełnosprawności w mediach; aktywność społeczna osób niepełnosprawnych a nowe technologie; nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób z niepełnosprawnością (2 godz.). Ćwiczenia 1. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady pracy pedagogicznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami komunikacji językowej. 3. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia chorującego przewlekle. 4. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z trudnościami adaptacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych lub zmiany środowiska edukacyjnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zaniedbanego środowiskowo i zagrożonego niedostosowaniem społecznym. 6. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 7. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 8. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia uzdolnionego. 9. Wybrane metody pracy w warsztacie pedagoga specjalnego. 10. Normalizacja i dostosowanie środowiska szkolnego jako element wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. 11. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. Współpraca z rodziną ucznia. 12. Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym jako konsekwencja zaspokojenia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
W cyklu 2024Ln:
Wykład 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej. 2. Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. 3. Proces rehabilitacji – struktura i dynamika (diagnostyka; cele; zasady; strategie i metody); swoiste problemy procesu rehabilitacji osób: niesłyszących i słabosłyszących; niewidomych i słabo widzących; osób z niepełnosprawnością sprzężoną. 4. Rodzicielstwo i rodzina w obliczu niepełnosprawności dziecka. Specyficzne cele wychowania dziecka w rodzinie w obliczu: choroby przewlekłej i zaburzeń ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z niepełnosprawnością w systemie kształcenia – edukacja specjalna, integracyjna i włączająca. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikacja i zaspokajanie. Ćwiczenia 1. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady pracy pedagogicznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami komunikacji językowej. 3. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia chorującego przewlekle. 4. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z trudnościami adaptacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych lub zmiany środowiska edukacyjnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zaniedbanego środowiskowo i zagrożonego niedostosowaniem społecznym. 6. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 7. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 8. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia uzdolnionego. 9. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. 10. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. Współpraca z rodziną ucznia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania interdyscyplinarne.
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej i nauk pokrewnych.
Zna cele, zadania, zasady i zakres.
Rozumie kontekst opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie w ujęciu historycznym; współczesne tendencje w pedagogice specjalnej.
Zna wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowaniem społecznym lub uzdolnieniami.
Opisuje skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie.
Charakteryzuje systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie; zasady wyrównywania szans edukacyjnych; system kształcenia pedagogów specjalnych.
Zna i rozumie współczesne podejścia do problemów osób
z niepełnosprawnością (podmiotowość, godność, autonomia, samostanowienie, jakość życia).
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej.
Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji oraz wdrażania działań innowacyjnych.
Kompetencje społeczne
Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej a także utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami.
Jest gotów do okazywania wrażliwości na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej oraz prezentowania właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnością
Literatura
W cyklu 2020L:
Uwaga: prowadzący zastrzegają możliwość zmiany literatury z uwagi na edukację zdalną. O kolejności tematów decydują osoby prowadzące wykłady i ćwiczenia. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Uwaga: prowadzący zastrzegają możliwość zmiany literatury z uwagi na edukację zdalną. O kolejności tematów decydują osoby prowadzące wykłady i ćwiczenia. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Wykład i ćwiczenia (literatura obowiązkowa) Wykład i ćwiczenia (literatura uzupełniająca) |
W cyklu 2021Ln:
Wykład i ćwiczenia (literatura obowiązkowa) Wykład i ćwiczenia (literatura uzupełniająca) |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa (wykład / ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład / ćwiczenia) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa (wykład i ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład i ćwiczenia) Cytowska, B., Winczura, B. (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa (wykład / ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład / ćwiczenia) Kilian, M. (red.) (2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład/ćwiczenia) Kilian, M. (red.) (2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa (wykład / ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład / ćwiczenia) Kilian, M. (red.) (2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład/ćwiczenia) Kilian, M. (red.) (2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Impuls. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams ćwiczenia - dr Elżbieta Paradowska grupa 2 grupa 3 grupa 5 grupa 6 ------------------------------------------------------------------------------------------- grupa 7 grupa 8 grupa 9 grupa 10 ------------------------------------------------------------------------------------ grupa 4 grupa 11 --------------------------------------------------------------------------------------- Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4. |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams ----------------------------------------------------------------------------------- grupa 1 grupa 2 ------------------------------------------------------------------------------------ grupa 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4. |
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym): - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - ćwiczenia: rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym): - aplikacja MS Teams (realizacja wykładów i ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams) - aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu) - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcami podczas dyżurów) Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 30 godz. (ćwiczenia) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aq_AwBh5VzOgHWWWgsZb1mCJQpHPB3I9hLxAnv6FJ9Yo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f3727a4a-102e-4468-bbe1-26eebe22f84b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Linki do kanałów zajęciowych na MS Teams dla poszczególnych grup ćwiczeniowych znajdują się na podstronach tych grup. Za podanie linków odpowiadają osoby prowadzące ćwiczenia (dr Elżbieta Paradowska – eparadowska@aps.edu.pl; dr Katarzyna Wereszka – kwereszka@aps.edu.pl; mgr Aleksandra Mazurek – amazurek@aps.edu.pl). |
W cyklu 2021Ln:
Opis metod kształcenia (edukacja w trybie stacjonarnym): - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Opis narzędzi komunikacji elektronicznej (edukacja w trybie zdalnym): - aplikacja MS Teams (realizacja wykładów i ćwiczeń w czasie rzeczywistym według obowiązującego planu zajęć; dokumentacja prac zaliczeniowych i wykonanych prac domowych w Pliki/Teams) - aplikacja Forms (prowadzenie listy obecności; prowadzenie kolokwiów zaliczeniowych i egzaminu) - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą podczas dyżurów) Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 9 godz. (wykład), 21 godz. (ćwiczenia) …………………………………………………………………………………………………... Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1n-xx9QItS8SC1nouLh81u0c6oDrmOPEryCeTphx8z01%40thread.tacv2/conversations?groupId=a4d04ced-756b-476c-8639-9b958dc73e0e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Linki do kanałów zajęciowych na MS Teams dla poszczególnych grup ćwiczeniowych znajdują się na podstronach tych grup. Za podanie linków odpowiadają osoby prowadzące ćwiczenia (dr Katarzyna Wereszka – kwereszka@aps.edu.pl; mgr Mariusz Maciątek – mmaciatek@aps.edu.pl). |
W cyklu 2022L:
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych), - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcami). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 30 godz. (ćwiczenia) Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLIx0bJ1rMAiai_IkM1N0omwAlnK1y1lj9JaM6716XlU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bde4b965-57a4-4834-aaea-dcbba64dace0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Linki do kanałów zajęciowych na MS Teams dla poszczególnych grup ćwiczeniowych znajdują się na podstronach tych grup. Za podanie linków bądź innego sposobu kontaktu odpowiadają osoby prowadzące ćwiczenia (dr Elżbieta Paradowska - eparadowska@aps.edu.pl; mgr Aleksandra Mazurek – amazurek@aps.edu.pl; mgr Julia Serwa - jserwa@aps.edu.pl). |
W cyklu 2022Ln:
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych), - poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcami). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 9 godz. (wykład), 21 godz. (ćwiczenia) Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-2wN-QXh2agxeyrU5-TEul7Wup--4qG7nexNylfuhGk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2a49a601-1eb6-4ce5-a88b-75a8fc8dc657&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Linki do kanałów zajęciowych na MS Teams dla poszczególnych grup ćwiczeniowych znajdują się na podstronach tych grup. Za podanie linków odpowiada osoba prowadząca ćwiczenia (mgr Julia Serwa - jserwa@aps.edu.pl). |
W cyklu 2023L:
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych jako efektów kształcenia); Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 30 godz. (ćwiczenia) …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Wykładowcy prowadzący ćwiczenia: dr E. Paradowska (eparadowska@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Al2m889Z6gCr0SJgDzq8scrYIXMWh0C2GOt9tX8S_WDI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bd8dd868-0a51-4cfb-8a49-aeceaabe2232&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2023Ln:
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac będących efektami kształcenia); Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 9 godz. (wykład), 21 godz. (ćwiczenia) …………………………………………………………………………………………………... Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Wykładowca prowadzący ćwiczenia: mgr M. Maciątek (mmaciatek@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A8jXdwPwf2rhrR3s4V-cz9oRPz1f3uPrEgubarIX2X781%40thread.tacv2/conversations?groupId=72ae940e-d3ae-4183-8fb4-d3be8ceff03d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2024L:
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac zaliczeniowych jako efektów kształcenia); Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 15 godz. (wykład), 30 godz. (ćwiczenia) Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Wykładowcy prowadzący ćwiczenia: dr E. Paradowska (eparadowska@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AJQhK6q8eqt1k-LFLm5raW3UqXUacsJKuh93PQZLF_cQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7b1b467-ef28-44fc-9afc-1cad32271461&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Uwaga: Wykładowcy prowadzący ćwiczenia odpowiadają za poinformowanie Uczestników zajęć o zasadach organizacji, prowadzenia i warunkach zaliczenia ćwiczeń. Informacja znajduje się w systemie USOS na podstronach poszczególnych grup ćwiczeniowych. |
W cyklu 2024Ln:
Opis metod kształcenia: - wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; Opis narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (archiwizacja środków dydaktycznych; archiwizacja prac będących efektami kształcenia); Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 9 godz. (wykład), 21 godz. (ćwiczenia) Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Wykładowca prowadzący ćwiczenia: mgr M. Maciątek (mmaciatek@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AhitFkjbdWWfJCqFzAKmQwU563kvvAj8MeIMzBBcPKkk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62fdf388-8f81-45b1-9ae4-8315278a214d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: