Pedagogika ogólna PC-5F-PEO
- Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki.
- Uzasadnienie dyscyplinarności naukowej.
- Subdyscypliny pedagogiki.
- Umocowanie pedagogiki wśród nauk społecznych i humanistycznych .
- Paradygmaty pedagogiczne, rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki - myślenie potoczne, intuicyjne, mityczne magiczne, mistyczne, religijne, techniczne filozoficzne, praktycystyczne, moralistyczne, estetyczne ideologiczne. Metodologiczne podstawy pedagogiki, spór agnostycznego i realistycznego realistycznego podejścia do nauki jako przesłanka współczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje, struktura nauk pedagogicznych, redukcjonizm i antyredukcjonizn w pedagogice, humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki.
- Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym - rozwój biologiczny i psychiczny, socjalizacja, kulturacja, polityzacja, temporalny aspekt refleksji nad edukacją, edukacja jako wychowanie dla przyszłości, perspektywa adaptacyjna i perspektywa kreacyjna. Możliwość syntezy obu perspektyw.
- Edukacja a społeczeństwo industrialne i postindustrialne - edukacja w świetle teorii postindustrializmu a edukacja w świetle filozofii postmodernizmu, konsympcjonizm a edukacja, globalizacja jako wyzwanie dla edukacji, edukacja a ochrona środowiska, edukacja drogą ku alternatywnej cywilizacji humanistycznej.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Pytania o pedagogikę: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Pytania o wychowanie - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Geneza wychowania – wychowanie w różnych kulturach i porządkach życia społecznego. Pytania o granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Pytania o rzeczywistość: społeczno-kulturowe konteksty wychowania. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Problemy regionalne i ich implikacje dla edukacji. Pytania o współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. - Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. Współczesne koncepcje oddziaływań wychowawczych w rodzinie (swoboda czy posłuszeństwo): A. Adler, T. Gordon., S. Sławiński |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE Pytania o pedagogikę: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Pytania o wychowanie - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Geneza wychowania – wychowanie w różnych kulturach i porządkach życia społecznego. Pytania o granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Pytania o rzeczywistość: społeczno-kulturowe konteksty wychowania. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Problemy regionalne i ich implikacje dla edukacji. Pytania o współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. - Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. Współczesne koncepcje oddziaływań wychowawczych w rodzinie (swoboda czy posłuszeństwo): A. Adler, T. Gordon., S. Sławiński |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Pytania o pedagogikę: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Pytania o wychowanie - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Geneza wychowania – wychowanie w różnych kulturach i porządkach życia społecznego. Pytania o granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Pytania o rzeczywistość: społeczno-kulturowe konteksty wychowania. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Problemy regionalne i ich implikacje dla edukacji. Pytania o współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. - Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. Współczesne koncepcje oddziaływań wychowawczych w rodzinie (swoboda czy posłuszeństwo): A. Adler, T. Gordon., S. Sławiński |
W cyklu 2021Zn:
PEDAGOGIKA OGÓLNA - WPROWADZENIE: PEDAGOGIKA JAKO DZIEDZINA WIEDZY O EDUKACJI: PEDAGOGIKA JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA: WYMAGANIA: |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Pytania o pedagogikę: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Pytania o wychowanie - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Geneza wychowania – wychowanie w różnych kulturach i porządkach życia społecznego. Pytania o granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Pytania o rzeczywistość: społeczno-kulturowe konteksty wychowania. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Problemy regionalne i ich implikacje dla edukacji. Pytania o współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. - Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. Współczesne koncepcje oddziaływań wychowawczych w rodzinie (swoboda czy posłuszeństwo): A. Adler, T. Gordon., S. Sławiński |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna genezę pedagogiki jako dyscypliny naukowej.
Zna i rozumie podstawowe kwestie związane ze współczesnym statusem naukowym pedagogiki jako nauki.
Zna i rozumie powiązanie pedagogiki z innymi dyscyplinami.
Rozumie ewolucję pedagogiki, potrafi wyjaśniać jej związek ze zmianami kulturowymi oraz ewolucją modelu nauki.
Zna główne pojęcia pedagogiki jako dyscypliny naukowej z uwzględnieniem ich odniesienia do praktyki wychowania.
Ma wiedzę wprowadzającą w zakresie wybranych wykładni teoretycznych głównych pojęć pedagogicznych, z uwzględnieniem ich odniesienia do praktyki wychowania.
Rozumie uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii, zagadnienie ekonomii w kontekście edukacji, zmiany i wyzwania edukacyjne XXI wieku.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych.
Kompetencje społeczne
Odznacza się świadomością potrzeby poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 |
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 |
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
LINK do ZESPOŁU w TEAMS: KOD do ZESPOŁU w TEAMS: METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2020Zn:
LINK do ZESPOŁU w TEAMS: KOD do ZESPOŁU w TEAMS: METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 |
W cyklu 2021Z:
LINK do ZESPOŁU w TEAMS: KOD do ZESPOŁU w TEAMS: METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75 Link do kanału (zajęcia zdalne 22.01.22-16.02.22) na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a-Abyls4Il8NF5hL-SSm4p0byLI6IcxdU6QeLLgX_pag1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=906a41c2-4188-4bd2-93d8-ce657eb89781&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: