Pedeutologia PC-5F-PDU1
1. Rozwój zawodowy nauczyciela.
2. Nauczyciel w obliczu specyficznych uwarunkowań funkcjonowania dzieci i młodzieży (uczeń z depresją, niepełnosprawnością intelektualną, chorobą przewlekłą lub niedostosowaniem społecznym).
3. Współpraca nauczyciela z dyrekcją, opiekunem stażu i innymi członkami grona pedagogicznego.
4. Kształtowanie pozytywnych relacji z rodzicami dzieci i młodzieży.
5. Rozwiązywanie sytuacji trudnych w przedszkolu, szkole, internacie, ośrodku szkolno- wychowawczym, poradni psychologiczno- pedagogicznej.
6. Wskazanie najczęstszych błędów nauczycieli i sposobów ich naprawy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawową terminologię pedeutologiczną (role zawodowe nauczyciela, wzór osobowy, postawę i kunszt nauczycielski, powinności nauczyciela, program wewnętrzny nauczyciela,), potrafi ją interpretować oraz wskazywać drogi i efekty jej zastosowania.
Opisuje rozwój profesjonalny nauczyciela, rozumie zasady dotyczące przygotowania zawodowego nauczyciela oraz konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego jako warunków awansu zawodowego, posiada orientację we współczesnych tendencjach związanych z zawodem nauczyciela, określa perspektywy funkcji zawodowych nauczyciela.
Rozumie zasady etyki nauczycielskiej, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela i wychowawcy.
Opisuje problem stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli
– przyczyny, symptomy, strategie zaradcze, choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela i profilaktykę w tym zakresie.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii dla rozwoju teorii osobistej i umiejętności praktycznych.
Potrafi ocenić przydatność stosowanych procedur, metod
i programów praktyk dla realizacji zadań związanych z działalnością zawodową.
Potrafi współpracować z innymi nauczycielami i środowiskiem pozaszkolnym w celu skutecznej realizacji zadań zawodowych.
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Potrafi stosować techniki radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach zawodowych.
Potrafi zaprojektować, na podstawie świadomej autorefleksji, ścieżkę własnego rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych, rozumie potrzebę samokształcenia.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i rzetelnie realizuje zadania pedagogiczne.
Jest gotów do współpracy z innymi, rozumie sens pomocy innym, aktywnie uczestniczy w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań metodycznych.
Kryteria oceniania
-Ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas kolokwium.
Kolokwium składa się z 5 pytań otwartych:
5 poprawnych odpowiedzi = ocena bardzo dobra
4 poprawne odpowiedzi = ocena dobra
3 poprawne odpowiedzi = ocena dostateczna
2 poprawne odpowiedzi i poniżej = ocena niedostateczna
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Michalski J., Takt pedagogiczny w sztuce nauczycielskiego działania. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010.
Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013
Ustawa z 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. 2022 poz. 935).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2022 r. poz.1914).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz. U. z 2022 r. poz. 1822).
Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K., Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP, Sopot 2018.
Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K., Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży, GWP, Sopot 2018.
Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych Impuls, Kraków 2011.
Gajdzica Z., Rottemund J., Klinik A., (red). Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły. Problemy edukacji rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych tom 5, Impuls, Kraków 2008
Jurkiewicz P., Czy nauczyciele szkół specjalnych i ogólnodostępnych identyfikują się z wykonywanym zawodem? (w:) J. Baran, T. Cierpiałowska, D. Kornaś (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno- wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013
Greene R.W., Trudne emocje u dzieci, Wydawnictwo Edgard, Warszawa 2014.
Rapee R.M. i in., Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
Turno M., One są wśród nas. Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, ORE, Warszawa 2010 (publikacja dostępna bezpłatnie online)
Kijak R., Podgórska- Jachnik D., Stec K. Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020
Literatura uzupełniająca:
Szmidt K. J., Dydaktyka twórczości: koncepcje, problemy, rozwiązania, Impuls, Kraków 2005.
Kendall P. C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Świerszcz J. (red.), Lekcja równości. Materiały dla nauczycieli i nauczycielek. Jak rozmawiać o orientacji seksualnej w szkole i wspierać młodzież, Kampania Przeciw Homofobii, Warszawa 2013.
Mash E. J., Barkley R. A., Child Psychopathology, Guilford Publications, New York 2003.
Faber A., Mazlish E., Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały, Media Rodzina, Poznań 2016.
Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby, dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2013.
Jurkiewicz P., Normalizacja po polsku, czyli historia Kuby- niepełnosprawnego pracownika przedszkola, o którym pisano w gazetach, (w:) Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody pracy służace realizacji przedmiotu: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024Ln:
Metody pracy służace realizacji przedmiotu: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: