Pedeutologia PC-5F-PDU
- Zawód nauczyciela. Role zawodowe nauczyciela.
- Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Powinności nauczyciela i rozwój profesjonalny.
- Program wewnętrzny nauczyciela.
- Przygotowanie zawodowe nauczyciela.
- Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Awans zawodowy nauczyciela.
- Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego.
- Etyka nauczycielska.
- Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela i wychowawcy.
- Uczenie się w miejscu pracy.
- Takt pedagogiczny w pracy nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne z komentarzem oraz przejawy taktu: poszanowanie godności ucznia, unikanie konfliktów, docenianie podmiotowości, rola wyrozumiałości pedagogicznej. Problem nietaktu pedagogicznego i jego konsekwencje.
- Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego.
- Wypalenie zawodowe nauczycieli – przyczyny, symptomy, strategie zaradcze.
- Choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka.
W cyklu 2021L:
- Przygotowanie zawodowe nauczyciela. |
W cyklu 2022Ln:
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu |
W cyklu 2022L:
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu i profesjonalizacji zawodu |
W cyklu 2023Ln:
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu |
W cyklu 2023L:
Treści programowe: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawową terminologię pedeutologiczną, (role zawodowe nauczyciela, wzór osobowy, postawę i kunszt nauczycielski, powinności nauczyciela, program wewnętrzny nauczyciela,), potrafi ją interpretować oraz wskazywać drogi i efekty zastosowania.
Opisuje rozwój profesjonalny nauczyciela, rozumie zasady dotyczące przygotowania zawodowego nauczyciela oraz konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego jako warunków awansu zawodowego, posiada orientację we współczesnych tendencjach związanych z zawodem nauczyciela, określa perspektywy funkcji zawodowych nauczyciela.
Rozumie zasady etyki nauczycielskiej, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela i wychowawcy.
Opisuje problem stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli – przyczyny, symptomy, strategie zaradcze, choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela i profilaktykę w tym zakresie.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii dla rozwoju teorii osobistej i umiejętności praktycznych.
Potrafi ocenić przydatność stosowanych procedur, metod i programów praktyk dla realizacji zadań związanych z działalnością zawodową.
Potrafi współpracować z innymi nauczycielami i środowiskiem pozaszkolnym w celu skutecznej realizacji zadań zawodowych.
Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Potrafi stosować techniki radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach zawodowych.
Potrafi zaprojektować, na podstawie świadomej autorefleksji, ścieżkę własnego rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych, rozumie potrzebę samokształcenia.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i rzetelnie realizuje zadania pedagogiczne.
Jest gotów do współpracy z innymi, rozumie sens pomocy innym, aktywnie uczestniczy w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań metodycznych.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć,
ocena przygotowanych prac zaliczeniowych,
ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu),
ocena pracy indywidualnej, zwrócenie uwagi na kompetencje związane z zauważaniem trudnych sytuacji w przestrzeni edukacyjnej i zaprojektowaniem działań naprawczych
Literatura
E. Buchcic, I. Żeber-Dzikowska, Start zawodowy nauczyciela, W: Rocznik Polsko-Ukraiński, 2014, t. XVI (Internet)
E. Czemierowska-Koruba, Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć by skutecznie działać, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa (Internet)
R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017 (Internet)
K. Denek, Tożsamość nauczyciela i ucznia w „płynnej nowoczesności” W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009
K. Fenik-Gaberle, R. Kałucka, Przemoc w rodzinie-działania pracowników oświaty, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 (Internet)
A. Grabowiec, Diagnoza i praca z uczniem-ofiarą przemocy domowej, W: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg, Impuls, Kraków 2011
E. Jarosz, Przemoc w wychowaniu Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją Monitoring Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2015 (Internet)
M. Kocór, Wypalenie zawodowe nauczycieli Diagnoza, Wsparcie, Profilaktyka, Dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – biblioteka nauczyciela, Tom II, Kraków 2019
H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008
J. Madalińska, Pedeutologia Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021
J. Michalski, Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021
A. Mościcka, M. Drabek, Mobbing w środowisku pracy nauczyciela, W: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Impuls, Kraków 2010
J. Łysek, Trudności w adaptacji zawodowej nauczycieli klas początkowych, W:
Nauczyciel i Szkoła 1-2 (1), 1996 (Internet)
J. Łysek, Zachowania agresywne uczniów, W: Nauczyciel i Szkoła 2 (9), 2000
J. Szempruch, Pedeutologia, Impuls, Kraków 2013
J. Szempruch, B. Cieśleńska, Wypalenie w pracy zawodowej nauczyciela, W: Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2021, t. 13
Pękala J. L., Etos nauczycieli- mit czy rzeczywistość ?, Wyd. UW, Warszawa 2017
J. Skibska, Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych, W: Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra, K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2012
L. Wollman, Czynniki warunkujące adaptację zawodową nauczyciela, W: Adaptacja zawodowa nauczyciela, J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009
P. Ziółkowski, Pedeutologia. Zarys problematyki. Bydgoszcz: Wyd. WSG, Bydgoszcz 2016
W cyklu 2021L:
Godziny kontaktowe ( ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 7 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 7 godz. Przygotowanie prac 5 godz |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: J. Szempruch: Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym Nauczyciela, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013; J. Michalski: Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. |
W cyklu 2022Ln:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: E. Buchcic, I. Żeber-Dzikowska, Start zawodowy nauczyciela, W: Rocznik Polsko-Ukraiński, 2014, t. XVI (Internet) Literatura uzupełniająca R. V. Bullough, Początkujący nauczyciel : studium przypadku, GWP, Gdańsk 2009 |
W cyklu 2023Ln:
|
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Godziny kontaktowe ( ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 7 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 7 godz. Przygotowanie prac 5 godz |
W cyklu 2021Ln:
Zajęcia w liczbie 15 godzin ćwiczeniowych. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 7 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 7 godz. Przygotowanie prac 5 godz. |
W cyklu 2022Ln:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia, 9 godz. |
W cyklu 2022L:
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, 15 godz. |
W cyklu 2023Ln:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia, 9 godzin. |
W cyklu 2023L:
Metody dydaktyczne: praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia, burza mózgów, analiza przypadków (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: