Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC-5F-PDS1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Niepełnosprawność i rehabilitacja (pojęcie i klasyfikacje), niepełnosprawność a zdrowie, niepełnosprawność z perspektywy rozwojowej.
- Wyzwania rozwojowe, środowisko rozwoju – struktura i konsekwencje, czynniki zakłócające proces rozwoju, zaburzenia i opóźnienia rozwojowe, konsekwencje niepunktualności wydarzeń życiowych, mechanizm adaptacji i trudności przystosowawcze, koncepcje jakości życia i dobrostanu.
- Współczesne ujęcia definicyjne i klasyfikacje niepełnosprawności i rehabilitacji. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Psychologiczne konsekwencje różnych rodzajów niepełnosprawności oraz choroby przewlekłej. Problemy życiowe i możliwości rozwojowe dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością oraz z chorobą przewlekłą. Psychologiczne mechanizmy postrzegania własnej niepełnosprawności i choroby. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. Procesy stereotypizacji, stygmatyzacji
i automarginalizacji. Psychospołeczna adaptacja do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą – zmiany rozwojowe, istota i uwarunkowania satysfakcjonującej jakości życia.
- Podstawowe założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wspomaganie rozwoju i wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi – cele, formy, skutki.
- Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - proces uczenia się a specjalne potrzeby edukacyjne; motywacja do uczenia się i osiągnięć (uwarunkowania i konsekwencje); przyczyny i następstwa sukcesów
i niepowodzeń szkolnych; koncepcja zrównoważonego rozwoju; proces nauczania a specjalne potrzeby edukacyjne; sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia; pomoc psychologiczna dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wsparcie osób z nim pracujących.
- Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych; kompetencje emocjonalno-społeczne: rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania. Psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych. Postawy i style wychowawcze w rodzinach dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą.
- Tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. Udział w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością – znaczenie samostanowienia, autonomii i partnerstwa w procesie oddziaływań terapeutyczno-rehabilitacyjnych. Formy wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i z chorobą przewlekłą. Wspomaganie rozwoju twórczości i zainteresowań. Realizacja zadań rozwojowych przez młodzież z niepełnosprawnością lub z chorobą przewlekłą. Doradztwo zawodowe a zjawisko tranzycji.
W cyklu 2023Z:
Wykłady: • Specjalne potrzeby edukacyjne – ujęcia i modele definicyjne. Niepełnosprawność i rehabilitacja w różnych ujęciach teoretycznych. Niepełnosprawność w perspektywie rozwojowej. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Specjalne i specyficzne potrzeby edukacyjne jako kategorie indywidualnych potrzeb dzieci i adolescentów. Tradycyjne i współczesne podejścia w psychologii rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. • Specyfika sytuacji rozwojowej dzieci i adolescentów zdolnych. Modele zdolności. Sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia. Wspomaganie rozwoju twórczości i zainteresowań. Sytuacja rozwojowa uczniów podwójnie wyjątkowych. Ćwiczenia: • Rola środowiska rodzinnego w rozwoju dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze a rozwój dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Właściwości środowiska rodzinnego a sytuacja szkolna ucznia z SPE (trudności przystosowawcze, strategie radzenia sobie, zasoby rodzinne) – analiza przypadków. |
W cyklu 2023Zn:
Wykłady: • Specjalne potrzeby edukacyjne – ujęcia i modele definicyjne. Niepełnosprawność i rehabilitacja w różnych ujęciach teoretycznych. Niepełnosprawność w perspektywie rozwojowej. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Specjalne i specyficzne potrzeby edukacyjne jako kategorie indywidualnych potrzeb dzieci i adolescentów. Tradycyjne i współczesne podejścia w psychologii rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. Ćwiczenia: • Rola środowiska rodzinnego w rozwoju dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze a rozwój dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
W cyklu 2024Z:
Tematyka • Specjalne potrzeby edukacyjne – ujęcia i modele definicyjne. Niepełnosprawność i rehabilitacja w różnych ujęciach teoretycznych. Niepełnosprawność w perspektywie rozwojowej. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. • Specjalne i specyficzne potrzeby edukacyjne jako kategorie indywidualnych potrzeb dzieci i adolescentów. Tradycyjne i współczesne podejścia w psychologii rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. • Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze. Model rodziny z dzieckiem z SPE – specyfika rozwoju rodziny. Postawy i style wychowawcze w rodzinach a rozwój dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasoby rodzin dzieci z SPE. • Psychologiczne mechanizmy postrzegania własnej niepełnosprawności i choroby. Odmienność sytuacji psychologicznej dzieci i adolescentów z widoczną i niewidoczną niepełnosprawnością; strategie maskowania i ich konsekwencje rozwojowe. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. Stereotypizacja, stygmatyzacja i automarginalizacja. • Psychospołeczna adaptacja do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą – zmiany rozwojowe, istota i uwarunkowania satysfakcjonującej jakości życia. • Rodzaje sytuacji trudnych doświadczanych przez dzieci i adolescentów z SPE w świetle. Formy pomocy psychologicznej dla uczniów z SPE doświadczających sytuacji trudnych. • Nauczanie i wychowanie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście koncepcji L. Wygotskiego. Koncepcja L. Wygotskiego a założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz formułowanie celów i dobór form wspomagania ich rozwoju. Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży. • Specyfika sytuacji rozwojowej dzieci i adolescentów zdolnych. Modele zdolności. Sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia. Wspomaganie rozwoju twórczości i zainteresowań. Sytuacja rozwojowa uczniów podwójnie wyjątkowych. • Specyfika sytuacji rozwojowej dzieci i adolescentów z chorobą przewlekłą – konsekwencje choroby przewlekłej, sposoby radzenia sobie z chorobą, etapy rozwoju poznawczego a percepcja choroby, postawy wobec choroby, zachowania ryzykowne u chorych adolescentów, problemy szkolne. • Specyfika sytuacji rozwojowej dziecka odmiennego kulturowo. Rozwój wrażliwości kulturowej. Strategie akulturacji. Uwarunkowania problemów szkolnych dzieci i adolescentów cudzoziemskich. Stresory w doświadczeniach dzieci cudzoziemskich. • Psychologiczne konsekwencje różnych rodzajów niepełnosprawności, zaburzeń i problemów (niepełnosprawność wzroku, słuchu, intelektualna, ruchowa, ASD, niedostosowanie społeczne, zaniedbania środowiskowe) dla poszczególnych sfer rozwoju dzieci i młodzieży. Specjalne potrzeby edukacyjne a realizacja zadań rozwojowych w okresie dzieciństwa wg koncepcji R. J. Havighursta. • Specjalne potrzeby edukacyjne a kompetencje emocjonalno-społeczne: rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania. • Realizacja zadań rozwojowych przez młodzież z niepełnosprawnością lub z chorobą przewlekłą. Niepełnosprawność a kształtowanie tożsamości. Doradztwo zawodowe a zjawisko tranzycji. ĆWICZENIA: • Rola środowiska rodzinnego w rozwoju dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze a rozwój dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Właściwości środowiska rodzinnego a sytuacja szkolna ucznia z SPE (trudności przystosowawcze, strategie radzenia sobie, zasoby rodzinne) – analiza przypadków. • Zdolności jako źródło SPE. Profile zdolnych uczniów. Charakterystyka funkcjonowania osoby uzdolnionej. Mity nt. zdolnych uczniów – quiz. • Odmienność kulturowa jako źródło SPE. Uwarunkowania sytuacji szkolnej ucznia cudzoziemskiego. Akulturacja a polska rzeczywistość. Dzieci i adolescenci z niepełnosprawnością w środowisku odmiennym kulturowo – perspektywa pedagogiczna. • Choroba przewlekła jako źródło SPE. Okres rozwoju a rozumienie choroby. Skutki rozwojowe chorób przewlekłych. • Wybrane aspekty funkcjonowania emocjonalno-społecznego dzieci i młodzieży z różnymi rodzajami niepełnosprawności: • Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - motywacja do uczenia się i osiągnięć (uwarunkowania i konsekwencje); przyczyny i następstwa sukcesów i niepowodzeń szkolnych; proces uczenia się i nauczania a specjalne potrzeby edukacyjne; • Podstawowe założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wspomaganie rozwoju i wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi – cele, formy, skutki. |
W cyklu 2024Zn:
Tematyka • Specjalne potrzeby edukacyjne – ujęcia i modele definicyjne. Niepełnosprawność i rehabilitacja w różnych ujęciach teoretycznych. Niepełnosprawność w perspektywie rozwojowej. Niepełnosprawność i choroba przewlekła jako źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. • Specjalne i specyficzne potrzeby edukacyjne jako kategorie indywidualnych potrzeb dzieci i adolescentów. Tradycyjne i współczesne podejścia w psychologii rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. • Proces wychowawczy a wyzwania rozwojowe dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze. Model rodziny z dzieckiem z SPE – specyfika rozwoju rodziny. Postawy i style wychowawcze w rodzinach a rozwój dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasoby rodzin dzieci z SPE. • Psychologiczne mechanizmy postrzegania własnej niepełnosprawności i choroby. Odmienność sytuacji psychologicznej dzieci i adolescentów z widoczną i niewidoczną niepełnosprawnością; strategie maskowania i ich konsekwencje rozwojowe. Niepełnosprawność i choroba przewlekła a obraz siebie i postrzeganie społeczne dzieci i młodzieży. Stereotypizacja, stygmatyzacja i automarginalizacja. • Psychospołeczna adaptacja do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą – zmiany rozwojowe, istota i uwarunkowania satysfakcjonującej jakości życia. • Rodzaje sytuacji trudnych doświadczanych przez dzieci i adolescentów z SPE w świetle. Formy pomocy psychologicznej dla uczniów z SPE doświadczających sytuacji trudnych. • Nauczanie i wychowanie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście koncepcji L. Wygotskiego. Koncepcja L. Wygotskiego a założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz formułowanie celów i dobór form wspomagania ich rozwoju. Pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej. Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży. • Specyfika sytuacji rozwojowej dzieci i adolescentów zdolnych. Modele zdolności. Sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia. Wspomaganie rozwoju twórczości i zainteresowań. Sytuacja rozwojowa uczniów podwójnie wyjątkowych. • Specyfika sytuacji rozwojowej dzieci i adolescentów z chorobą przewlekłą – konsekwencje choroby przewlekłej, sposoby radzenia sobie z chorobą, etapy rozwoju poznawczego a percepcja choroby, postawy wobec choroby, zachowania ryzykowne u chorych adolescentów, problemy szkolne. • Specyfika sytuacji rozwojowej dziecka odmiennego kulturowo. Rozwój wrażliwości kulturowej. Strategie akulturacji. Uwarunkowania problemów szkolnych dzieci i adolescentów cudzoziemskich. Stresory w doświadczeniach dzieci cudzoziemskich. • Psychologiczne konsekwencje różnych rodzajów niepełnosprawności, zaburzeń i problemów (niepełnosprawność wzroku, słuchu, intelektualna, ruchowa, ASD, niedostosowanie społeczne, zaniedbania środowiskowe) dla poszczególnych sfer rozwoju dzieci i młodzieży. Specjalne potrzeby edukacyjne a realizacja zadań rozwojowych w okresie dzieciństwa wg koncepcji R. J. Havighursta. • Specjalne potrzeby edukacyjne a kompetencje emocjonalno-społeczne: rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania. • Realizacja zadań rozwojowych przez młodzież z niepełnosprawnością lub z chorobą przewlekłą. Niepełnosprawność a kształtowanie tożsamości. Doradztwo zawodowe a zjawisko tranzycji. ĆWICZENIA: • Rola środowiska rodzinnego w rozwoju dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze a rozwój dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Właściwości środowiska rodzinnego a sytuacja szkolna ucznia z SPE (trudności przystosowawcze, strategie radzenia sobie, zasoby rodzinne) – analiza przypadków. • Zdolności jako źródło SPE. Profile zdolnych uczniów. Charakterystyka funkcjonowania osoby uzdolnionej. Mity nt. zdolnych uczniów – quiz. • Odmienność kulturowa jako źródło SPE. Uwarunkowania sytuacji szkolnej ucznia cudzoziemskiego. Akulturacja a polska rzeczywistość. Dzieci i adolescenci z niepełnosprawnością w środowisku odmiennym kulturowo – perspektywa pedagogiczna. • Choroba przewlekła jako źródło SPE. Okres rozwoju a rozumienie choroby. Skutki rozwojowe chorób przewlekłych. • Wybrane aspekty funkcjonowania emocjonalno-społecznego dzieci i młodzieży z różnymi rodzajami niepełnosprawności: • Psychologiczne aspekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - motywacja do uczenia się i osiągnięć (uwarunkowania i konsekwencje); przyczyny i następstwa sukcesów i niepowodzeń szkolnych; proces uczenia się i nauczania a specjalne potrzeby edukacyjne; • Podstawowe założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wspomaganie rozwoju i wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi – cele, formy, skutki. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2025Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie terminologię stosowaną w obszarze psychologii rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz psychologii rehabilitacji.
Zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży: środowisko rozwoju – strukturę i konsekwencje, czynniki zakłócające proces rozwoju, konsekwencje niepunktualności wydarzeń życiowych, mechanizm adaptacji i trudności przystosowawczych, zaburzenia i opóźnienia rozwojowe, wyzwania rozwojowe, koncepcje jakości życia i dobrostanu.
Zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania kształcenia dzieci i młodzieży: proces uczenia się w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych, uwarunkowania i konsekwencje motywacji do uczenia się i osiągnięć, powodzenia i niepowodzenia szkolne – przyczyny i skutki; koncepcję zrównoważonego rozwoju; sytuację szkolną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; psychologiczne mechanizmy przebiegu i oceny efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia; zagadnienie pomocy psychologicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby wspomagania osób pracujących z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zna i rozumie założenia diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i adolescentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz cele i formy wspomagania ich rozwoju oraz pomocy psychologicznej.
Zna podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki: proces wychowawczy w kontekście wyzwań rozwojowych dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych, wychowanie do wartości i odpowiedzialności, kształtowanie postaw prospołecznych, kompetencje emocjonalno-społeczne (rozwój, zakłócenia, diagnoza, warunki i możliwości kształtowania), źródła niedostosowania społecznego i diagnozę jego ryzyka, psychologiczne konsekwencje zaniedbań środowiskowych, trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia, założenia profilaktyki uniwersalnej i selektywnej, postawy i style wychowawcze.
Zna podstawy psychologii rehabilitacji: zagadnienia niepełnosprawności i rehabilitacji, niepełnosprawności w kontekście zdrowia, niepełnosprawności z perspektywy rozwojowej, potrzeb dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi, psychologicznych konsekwencji niepełnosprawności fizycznej i intelektualnej oraz choroby przewlekłej, problemów życiowych i możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami oraz z chorobami przewlekłymi; istotę i psychospołeczne konsekwencje widocznej i niewidocznej niepełnosprawności lub choroby przewlekłej; psychologiczne mechanizmy postrzegania własnej niepełnosprawności i choroby przewlekłej; zagadnienie niepełnosprawności i choroby przewlekłej w kontekście obrazu siebie i społecznego postrzegania dzieci i młodzieży; procesy stereotypizacji, stygmatyzacji i automarginalizacji; psychospołeczną adaptację do życia z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą – zmiany rozwojowe, istotę i uwarunkowania satysfakcjonującej jakości życia; pozytywne aspekty rozwojowe w kontekście niepełnosprawności i choroby przewlekłej; zewnętrzne i wewnętrzne zasoby w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą; tradycyjne i współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą; znaczenie udziału w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością – pojęcie samotroski i partnerstwa w procesie oddziaływań terapeutyczno-rehabilitacyjnych; formy wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i z chorobami przewlekłymi; zasady wspomagania rozwoju twórczości i zainteresowań.
Umiejętności
Potrafi w sposób pogłębiony analizować zjawiska, zależności, związki i problemy zachodzące w obszarze procesu nauczania-uczenia się dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do wiedzy psychologicznej.
Potrafi w sposób pogłębiony omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Potrafi opisać przebieg procesu psychospołecznej adaptacji do życia
z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą w kontekście uzyskania satysfakcjonującej jakości życia, odwołując się do wybranych koncepcji psychologicznych.
Potrafi identyfikować zasoby zewnętrzne i wewnętrzne kluczowe w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą.
Kompetencje społeczne
Korzysta z wiedzy z zakresu psychologii rehabilitacji
i niepełnosprawności w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz zasięgania opinii psychologów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
i prezentuje właściwą postawę wobec tych osób.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37-52. Aksamit, D., Marcinkowska, B. (2022). Rozwój dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 221-237). Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2023Zn:
Obowiązkowa Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37-52. Uzupełniająca: Aksamit, D., Marcinkowska, B. (2022). Rozwój dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 221-237). Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37-52. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku szkolnym. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia. Realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdział 3 i 4. Danielewicz, D. (2022). Niepełnosprawność intelektualna a rozwój dziecka. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 191-219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Kobosko, J. (2017). Wspieranie rozwoju kompetencji społecznych dzieci głuchych i słabosłyszących. W: A. Jegier, B. Szurowska (red.), Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami (s. 81-103). Warszawa: Difin. Konieczna, I. (2022). Rozwój dziecka z niepełnosprawnością ruchową. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 125-141). Warszawa: Wydawnictwo APS. Liberska, H., Matuszewska, M. (2011). Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. W: H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (s. 41-66). Warszawa: Difin. Limont, W. (2013). „Stań na ramionach gigantów”, czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy. Psychologia Wychowawcza, 3, 125-138. Marcinkowska, B. (2016). Sprzężona niepełnosprawność – próba analizy fenomenu. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 21, 9-19. Marek-Banach, J. (2022). Choroba somatyczna a rozwój dziecka. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 165-190). Warszawa: Wydawnictwo APS. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdziały 1-6. Olechowska, A. (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo APS – rozdział 1. Wiśniewska, B. (2007). Dzieci z wadą słuchu – specjalne potrzeby edukacyjne. W: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych (s. 118-128). Łódź: Polski Związek Głuchych. Wiśniewska, D. (2018). Teoria umysłu u dzieci głuchych – przegląd badań. Psychologia Wychowawcza, 13, 55-69. Uzupełniająca Aksamit, D., Marcinkowska, B. (2022). Rozwój dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 221-237). Warszawa: Wydawnictwo APS. Banasiak, A., Kiełb, K., Pisula, E. (2022). Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy rodziców. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 49-73). Warszawa: Wydawnictwo APS. Borecka-Biernat, D., Kurtek, P., Woźniak-Krakowian, A. (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Warszawa: Difin – cz. II „Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych”, rozdział 1, 2, 3. Czerniak, A. (2016). O piętnujących i piętnowanych – psychologiczne aspekty relacji piętnowania. Państwo i Społeczeństwo, 1, 11-27. Czerwińska, K. (2014). Słabowzroczność a realizacja zadań rozwojowych w okresie adolescencji. W: G. Gunia, D. Baraniewicz (red.) Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. Tom 3.1. (s. 89-102). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Czerwińska, K. (2007). Zastosowanie wiedzy o umyśle w edukacji niewidomych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 81-87. Ćwirynkało, K., Włodarczyk-Dudka, M., Arciszewska, A. (2015). Postawy rodziców wobec dzieci o potrzebie kształcenia specjalnego. Przegląd Badań Edukacyjnych, 21(2), 35-59. Etmańska, E. (2023). Przegląd badań nad konsekwencjami kamuflowania zachowań autystycznych u późnozdiagnozowanych kobiet w spektrum autyzmu. Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania, 47-48, 203-222. Gerc, K. (2016). Cierpienie dziecka przewlekle chorego - oddziaływania psychologiczne wspierające jego rodzinę. Psychoterapia, 4(179), 45-56. Gerc, K. (2019). Wybrane aspekty diagnozy i relacji terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością. W: B. Gulla (red.), Zadania psychologa-praktyka (s. 47-69). Kraków: UJ. Grandin, T., Barron, S. (2018). Niepisane reguły relacji międzyludzkich: zawiłości życia w społeczeństwie z perspektywy osoby autystycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Grochowska, J. (2003). Rola psychologa w procesie przygotowywania dziecka z zaburzeniami rozwoju do funkcjonowania w systemie szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu). W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 55-72). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Heiling, K. (2001). Rozwój dzieci głuchych w perspektywie czasowej: poziom osiągnięć szkolnych i procesy społeczne. Audiofonologia, 19, 111-119. Konarska, J. (2016). Wieloznaczność pojęć i wielorakość zadań w analizie psychospołecznego kontekstu dojrzewania z niepełnosprawnością. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 3(33), 59-78. Krawczyk, T. (2023). Tożsamość kulturowa słyszących dzieci głuchych rodziców (CODA) i osób głuchych – porównawcze badanie ilościowe. Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania, 46, 117-133. Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców. Warszawa: Wydawnictwo APS – rozdział 1, 2, 3. Markowska-Manista, U. (2016). Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku szkolnym. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych (s. 125-148). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Nieradka, F. (2022). Kamuflaż u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Analiza zjawiska w świetle dotychczasowych badań. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(55), 67-81. Olempska-Wysocka, M. (2016). Rozwój mowy i komunikacji dziecka z uszkodzonym słuchem. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 14, 115-135. Płatos, M. (2016). Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” – rozdział 4.4. Płatos, M., Pisula, E. (2021). Friendship understanding in males and females on the autism spectrum and their typically developing peers. Research in Autism Spectrum Disorders, 81, 101716. Racław, M., Szawarska, D. (2018). Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym. Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(3), 30-46. Skrzypa, A., Wolan-Nowakowska, M. (2022). Proces podwójnej tranzycji wyzwaniem dla rozwoju młodzieży z niepełnosprawnością. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 23, 21-36. |
W cyklu 2024Zn:
Obowiązkowa Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37-52. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku szkolnym. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia. Realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdział 3 i 4. Danielewicz, D. (2022). Niepełnosprawność intelektualna a rozwój dziecka. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 191-219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Kobosko, J. (2017). Wspieranie rozwoju kompetencji społecznych dzieci głuchych i słabosłyszących. W: A. Jegier, B. Szurowska (red.), Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami (s. 81-103). Warszawa: Difin. Konieczna, I. (2022). Rozwój dziecka z niepełnosprawnością ruchową. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 125-141). Warszawa: Wydawnictwo APS. Liberska, H., Matuszewska, M. (2011). Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. W: H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (s. 41-66). Warszawa: Difin. Limont, W. (2013). „Stań na ramionach gigantów”, czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy. Psychologia Wychowawcza, 3, 125-138. Marcinkowska, B. (2016). Sprzężona niepełnosprawność – próba analizy fenomenu. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 21, 9-19. Marek-Banach, J. (2022). Choroba somatyczna a rozwój dziecka. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 165-190). Warszawa: Wydawnictwo APS. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdziały 1-6. Olechowska, A. (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo APS – rozdział 1. Wiśniewska, B. (2007). Dzieci z wadą słuchu – specjalne potrzeby edukacyjne. W: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych (s. 118-128). Łódź: Polski Związek Głuchych. Wiśniewska, D. (2018). Teoria umysłu u dzieci głuchych – przegląd badań. Psychologia Wychowawcza, 13, 55-69. Uzupełniająca Aksamit, D., Marcinkowska, B. (2022). Rozwój dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 221-237). Warszawa: Wydawnictwo APS. Banasiak, A., Kiełb, K., Pisula, E. (2022). Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy rodziców. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 49-73). Warszawa: Wydawnictwo APS. Borecka-Biernat, D., Kurtek, P., Woźniak-Krakowian, A. (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Warszawa: Difin – cz. II „Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych”, rozdział 1, 2, 3. Czerniak, A. (2016). O piętnujących i piętnowanych – psychologiczne aspekty relacji piętnowania. Państwo i Społeczeństwo, 1, 11-27. Czerwińska, K. (2014). Słabowzroczność a realizacja zadań rozwojowych w okresie adolescencji. W: G. Gunia, D. Baraniewicz (red.) Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. Tom 3.1. (s. 89-102). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Czerwińska, K. (2007). Zastosowanie wiedzy o umyśle w edukacji niewidomych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 81-87. Ćwirynkało, K., Włodarczyk-Dudka, M., Arciszewska, A. (2015). Postawy rodziców wobec dzieci o potrzebie kształcenia specjalnego. Przegląd Badań Edukacyjnych, 21(2), 35-59. Etmańska, E. (2023). Przegląd badań nad konsekwencjami kamuflowania zachowań autystycznych u późnozdiagnozowanych kobiet w spektrum autyzmu. Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania, 47-48, 203-222. Gerc, K. (2016). Cierpienie dziecka przewlekle chorego - oddziaływania psychologiczne wspierające jego rodzinę. Psychoterapia, 4(179), 45-56. Gerc, K. (2019). Wybrane aspekty diagnozy i relacji terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością. W: B. Gulla (red.), Zadania psychologa-praktyka (s. 47-69). Kraków: UJ. Grandin, T., Barron, S. (2018). Niepisane reguły relacji międzyludzkich: zawiłości życia w społeczeństwie z perspektywy osoby autystycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Grochowska, J. (2003). Rola psychologa w procesie przygotowywania dziecka z zaburzeniami rozwoju do funkcjonowania w systemie szkolnym (ze szczególnym uwzględnieniem autyzmu). W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 55-72). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Heiling, K. (2001). Rozwój dzieci głuchych w perspektywie czasowej: poziom osiągnięć szkolnych i procesy społeczne. Audiofonologia, 19, 111-119. Konarska, J. (2016). Wieloznaczność pojęć i wielorakość zadań w analizie psychospołecznego kontekstu dojrzewania z niepełnosprawnością. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 3(33), 59-78. Krawczyk, T. (2023). Tożsamość kulturowa słyszących dzieci głuchych rodziców (CODA) i osób głuchych – porównawcze badanie ilościowe. Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania, 46, 117-133. Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców. Warszawa: Wydawnictwo APS – rozdział 1, 2, 3. Markowska-Manista, U. (2016). Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku szkolnym. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych (s. 125-148). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Nieradka, F. (2022). Kamuflaż u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Analiza zjawiska w świetle dotychczasowych badań. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(55), 67-81. Olempska-Wysocka, M. (2016). Rozwój mowy i komunikacji dziecka z uszkodzonym słuchem. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 14, 115-135. Płatos, M. (2016). Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” – rozdział 4.4. Płatos, M., Pisula, E. (2021). Friendship understanding in males and females on the autism spectrum and their typically developing peers. Research in Autism Spectrum Disorders, 81, 101716. Racław, M., Szawarska, D. (2018). Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym. Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(3), 30-46. Skrzypa, A., Wolan-Nowakowska, M. (2022). Proces podwójnej tranzycji wyzwaniem dla rozwoju młodzieży z niepełnosprawnością. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 23, 21-36. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja, case study, analiza tekstów źródłowych, quiz, plakat, konwersatorium, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małych grupach godziny kontaktowe: 60 Link do zespołu z materiałami dydaktycznymi na Teams: Grupa 4 Grupa 5 Grupa 6 Grupa 7 |
W cyklu 2023Zn:
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja, case study, analiza tekstów źródłowych, quiz, plakat, konwersatorium, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małych grupach godziny kontaktowe: 36 Link do zespołu z materiałami dydaktycznymi na Teams: Grupa 1 Grupa 2 |
W cyklu 2024Z:
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja, case study, analiza tekstów źródłowych, quiz, plakat, konwersatorium, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małych grupach Nakład pracy studenta: Materiały do zajęć będą zamieszczane przez wykładowcę w zakładce Pliki w zespole Teams. Link do zespołu: Grupa 2 Grupa 3 Grupa 4 Grupa 5 Grupa 6 |
W cyklu 2024Zn:
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja, case study, analiza tekstów źródłowych, quiz, plakat, konwersatorium, realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małych grupach Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: