Metodyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością wzroku PC-5F-MUW
- http://www.braille.pl (w cyklu 2022Z)
- http://www.braille.pl (w cyklu 2022Zn)
- http://www.braille.pl (w cyklu 2023Z)
- http://www.braille.pl (w cyklu 2023Zn)
- http://www.braille.pl (w cyklu 2024Z)
- http://www.braille.pl (w cyklu 2024Zn)
TREŚCI PROGRAMOWE
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami wzroku.
- Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami wzroku. Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym do potrzeb ucznia z zaburzeniami wzroku.
- Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. Cele i zadania edukacji dzieci i uczniów z zaburzeniami wzroku.
- Wprowadzenia w problematykę metod, form i środków dydaktycznych wykorzystywanych w pracy z uczniem z zaburzeniami wzroku. Skuteczność podejmowanych oddziaływań dydaktyczno–wychowawczych i terapeutycznych.
- Projektowanie zajęć z uczniem z zaburzeniami wzroku w grupie zróżnicowanej.
W cyklu 2022Z:
1. Metodyka pracy z uczniem niewidomym |
W cyklu 2022Zn:
1. Metodyka pracy z uczniem niewidomym |
W cyklu 2023Z:
1. Metodyka pracy z uczniem niewidomym |
W cyklu 2023Zn:
1. Metodyka pracy z uczniem niewidomym |
W cyklu 2024Z:
1. Metodyka pracy z uczniem niewidomym |
W cyklu 2024Zn:
1. Metodyka pracy z uczniem niewidomym |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawy metodyki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością wzroku w grupie zróżnicowanej.
Zna podstawowe zasady projektowania zajęć i pomocy tyflodydaktycznych dla uczniów niewidomych i słabowidzących w grupie zróżnicowanej.
Zna i rozumie bariery oraz potrzeby komunikacyjne wynikające z niewidzenia lub słabowzroczności; zna podstawowe sposoby ich przezwyciężania.
Rozumie rolę nowych technologii, w tym edukacyjnych technologii wspomagających, w edukacji i komunikacji uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
Umiejętności
Potrafi zaprojektować zajęcia z uczniem z zaburzeniami wzroku w grupie zróżnicowanej.
Potrafi zaprojektować, wykonać i w podstawowym zakresie adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia z niepełnosprawnością wzroku; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów niewidomych i słabowidzących.
Potrafi formułować komunikaty objaśniające, opisy oraz polecenia do potrzeb i możliwości uczniów niewidomych i słabowidzących.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy uczniów niewidomych i słabowidzących.
Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa |
W cyklu 2022Zn:
Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa |
W cyklu 2023Z:
Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa |
W cyklu 2023Zn:
Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa |
W cyklu 2024Z:
Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa |
W cyklu 2024Zn:
Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: