Metodyka kształcenia uczniów z wadami słuchu PC-5F-MUS
Dostosowanie metod dydaktycznych, form pracy i środków dydaktycznych do specyficznych potrzeb ucznia z wadą słuchu
Cele rewalidacyjne realizowane w klasach dla uczniów z wadą słuchu
Strategie realizacji programu nauczania z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania mowy dźwiękowej, kompetencji językowej i komunikacyjnej ucznia z wadą słuchu: metoda ustno- słuchowa; fonogesty – jako metoda wspomagająca proces prawidłowej artykulacji i odczytywania mowy z ust, metoda bimodalna jednojęzykowa
Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień związanych ze specyfiką potrzeb rozwojowych ucznia z wadą słuchu: Metody nauki czytania; Nauka czytania i pisania w klasie ; Założenia metodyczne wprowadzenie nowej litery; Doskonalenie nauki czytania; Ćwiczenia gramatyczne; Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; Ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); Czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania tekstu czytanki; Kształtowanie pojęcia liczby
Umiejętności praktyczne w programie matematyki klasyw szkole dla dzieci słabosłyszących.
Model edukacji dwujęzycznej uczniów niesłyszących w szkole specjalnej
W cyklu 2022Z:
Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu |
W cyklu 2022Zn:
Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady projektowania zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością słuchową w grupie zróżnicowanej.
Zna zasady dostosowania warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością słuchową.
Ma szeroką, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci z wadą słuchu.
Ma szeroką, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu, biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie, w języku migowym, a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty, daktylografia).
Umiejętności
Potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci z wadą słuchu.
Potrafi dobierać środki dydaktyczne do potrzeb uczniów z zaburzeniami słuchu.
Potrafi dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów z zaburzeniami słuchu.
Potrafi motywować uczniów z zaburzeniami słuchu.
Potrafi zaprojektować zajęcia z uczniem z zaburzeniami słuchu w grupie zróżnicowanej.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
prezentacja multimedialna
dyskusja
działania praktyczne
Godziny kontaktowe: ćw. 15
przygotowanie się do zajęć , lektury 15
opracowanie prac zaliczeniowych 25
przygotowanie pomocy dydaktycznych 15
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Literatura
Dłużniewska Agnieszka (2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz. 2, (s. 31-78). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Korzon Aniela, Plutecka Katarzyna Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej
Korzon A. "Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych" , wyd. WSP, Kraków 1996
Koredo M. „ Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” Kraków, 2009
Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Wyd. KUL
Kupisiewicz M. "Kompetencje intelektualne dzieci z wadą słuchu do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych", Audiofonologia T. VI 1994
Kupisiewicz M. " Bariery w komunikowaniu się bezpośrednim dzieci i młodzieży z wadą słuchu ze słyszącymi rówieśnikami w świetle modelu komunikacjimiędzyosobowej Friedemanna Schulza von Thuna
Kupisiewicz M. (2022) Specyfika rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchu. w: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.) Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia.
Kupisiewicz M. (2022). Pedagogiczne wspieranie dziecka z uszkodzonym narządem słuchu, w: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.) Rozwój w okresie dzieciństwa Wsparcie pedagogiczne.
Kupisiewicz Małgorzata (2006). Kształcenie dzieci z wadą słuchu w systemie integracyjnym jako wyzwanie dla surdopedagogiki. „Szkoła Specjalna,” 5, (330-337).
Trochymiuk A. "Sprawności językowe a sprawności komunikacyjne w rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku", Audiofonologia T. XIX 2001
Wereszka K. Uczeń z wadą słuchu w integracyjnym i włączającym systemie nauczania. Forum Pedagogiczne 2017/2 Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW (s. 91-104).
Wereszka K. (2017). Surdodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych (s. 111-139). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wereszka K. (2017). Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością narządu słuchu. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci (s. 53-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW
W cyklu 2022Z:
Gałkowski T.Psychologia dziecka głuchego PWN |
W cyklu 2022Zn:
J. Wyczesany, Adam Mikrut (red.) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
W cyklu 2023Z:
Dłużniewska Agnieszka (2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz. 2, (s. 31-78). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. |
W cyklu 2023Zn:
Dłużniewska Agnieszka (2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz. 2, (s. 31-78). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. |
W cyklu 2024Z:
Dłużniewska Agnieszka (2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz. 2, (s. 31-78). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. |
W cyklu 2024Zn:
Dłużniewska Agnieszka (2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz. 2, (s. 31-78). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe: ćw. 15 |
W cyklu 2022Zn:
Godziny kontaktowe: ćw. 15 |
W cyklu 2023Z:
Godziny kontaktowe: 15 h ćw. |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 15 h ćw. |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 15 h ćw. |
W cyklu 2024Zn:
Godziny kontaktowe: 12 h ćw. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: