Metodyka kształcenia uczniów z zachowaniami ryzykownymi PC-5F-MUR
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia.
2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. Wskazania do pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
3. Praca z uczniem agresywnym , w tym Trening Zastępowania Agresji
4. Praca z uczniem z zaburzeniami w funkcjonowaniu w grupie, w tym Trening Umiejętności Społecznych
5. Praca z uczniem impulsywnym
6. Praca z uczniem prowokującym
7. Praca z uczniem przejawiającym zachowania autodestrukcyjne
8. Praca z uczniem nieśmiałym
9. Praca z uczniem z zespołem deficytu uwagi i nadmiernej aktywności ruchowej
10. Praca z uczniem z symptomami depresji
W cyklu 2022Z:
Pojęcia: zachowania ryzykowne, konteksty zachowań ryzykownych, funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gaś, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne; |
W cyklu 2022Zn:
Pojęcia: zachowania ryzykowne, konteksty zachowań ryzykownych, funkcje zachowań ryzykownych, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne; 1. Picie alkoholu, palenie papierosów 2. Wczesne stosunki seksualne; 3. Używanie marihuany i narkotyków; 4. Zażywanie leków psychotropowych; 5. Cyberprzemoc, patostreaming; 6. Nadmierne używanie telefonu, nadmierne granie w gry komputerowe; 7. Hazard; 8. Niekonwencjonalne sposoby odżywiania; 9. Nadmierne korzystanie z interentu (np. scrollowanie tiktoka, youtuba, pornografia, itp.). |
W cyklu 2023Z:
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. |
W cyklu 2023Zn:
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. |
W cyklu 2024Z:
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. |
W cyklu 2024Zn:
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej z udziałem dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie i zagrożonej nieprzystosowaniem
Zna wybrane metody pracy z uczniami nieprzystosowanymi społecznie i zagrożonymi nieprzystosowaniem
Zna i rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie i zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym.
Umiejętności
Potrafi zaprojektować zajęcia z uczniem nieprzystosowanym społecznie lub zagrożonym nieprzystosowaniem
Dobierać i dokonać adaptacji środków dydaktycznych do potrzeb ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy pracy do potrzeb uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym
Motywować uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonym nieprzystosowaniem, rozwijać ich ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się.
Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać treści i metody do potrzeb ucznia nieprzystosowanego społecznie lub zagrożonego nieprzystosowaniem
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem
Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.
Kryteria oceniania
- aktywność podczas zajęć
- obecność studenta/studentki podczas ćwiczeń
- ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć oraz przyswojonej samodzielnie w wyniku analizy zalecanej literatury
- ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentkę tematu podczas zajęć
Literatura
Dobijański M., Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022
Majerek B., Domagała-Kręcioch A., Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021
Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017
Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020
Pawełek K., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016
Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014
Jędrzejko M., Szwedzik A. (red.), Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom I. Milanówek-Warszawa, 2019
Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021
Bębas S., Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020
Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ, 2005
Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ, 2012
Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin, 2007
W cyklu 2022Z:
1. Jankowiak B. Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 |
W cyklu 2022Zn:
1. Jankowiak B. Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 2. Chęć M. Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 3. Pawełek K. Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 4. Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 5. Jędrzejko M., Kozłowski T. Patostreaming - wyzwanie profilaktyczne, 2019 6. Pospiszyl I. Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 7. Pospiszyl I. Patologie społeczne, PWN, Warszawa, 2008 8. Bębas S. Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz liczba godzin kontaktowych 12 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 5 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta/studentki: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: