Metodyka kształcenia uczniów z zaburzeniami komunikacji PC-5F-MUK
Założenia teoretyczne metodyki pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji
Metody nauczania uczniów z zaburzeniami komunikacji
Podmiotowość i pełnomocność ucznia z zaburzeniami w komunikacji
Indywidualizacja nauczania dzieci z zaburzeniami w komunikacji w grupach włączających
Wspieranie ucznia z zaburzeniami w komunikacji w różnych formach organizacji pracy (praca zbiorowa, grupowa, indywidualna)
Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej z udziałem dzieci z różnymi zaburzeniami
w komunikacji i sprawności językowej
• Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów z zaburzeniami komunikacji
• Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia z zaburzeniami komunikacji
• Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami pracy z osobami z zaburzeniami komunikacji
• Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej w pracy z uczniami z zaburzeniami komunikacji
• Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów z zaburzeniami komunikacji
• Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć z uczniami z zaburzeniami komunikacji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady projektowania zajęć dla uczniów z zaburzeniami komunikacji w grupie zróżnicowanej.
Zna zasady dostosowania warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami komunikacji.
Zna podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy oraz zasady efektywnego posługiwania się narządem głosu.
Umiejętności
Potrafi zaprojektować zajęcia z uczniem z zaburzeniami komunikacji` w grupie zróżnicowanej.
Potrafi wspierać ucznia z zaburzeniami w komunikacji w różnych formach organizacji pracy (praca zbiorowa, grupowa, indywidualna).
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy uczniów z zaburzeniami komunikacji.
Jest gotowy do współdziałania z nauczycielami i specjalistami w celu optymalizacji pracy z uczniami z zaburzeniami komunikacji.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
prezentacja multimedialna
dyskusja
działania praktyczne
Godziny kontaktowe: ćw. 15 ćw
przygotowanie się do zajęć , lektury 15
opracowanie prezentacji 25
przygotowanie pomocy dydaktycznych 15
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Literatura
Błeszyński J. (red.), (2006) Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Impuls, Kraków]
Cywińska M. (red.), 2017, Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka {rozdział: Opanowywanie języka i mowy przez dziecko} Poznań
Dobrowolska M, 2018, Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ORE, Warszawa
Konieczna I., 2019, Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację – o wzajemności w rozmowie, APS
Pyzowska, Juroć - Uczniowie z zaburzeniami komunikacji językowej, materiały internetowe opatrzone logiem Operon; Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik, 2010, MEN, Warszawa
Sedivy- Mączka K. (2019), Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem {rozdział: Wpływ języka na kształtowanie się funkcji poznawczych}, Kraków]
Przewodnik, 2010, MEN, Warszawa
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe: ćw. 15 |
W cyklu 2022Zn:
Godziny kontaktowe: ćw. 15 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: ćw. 15 |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: ćw. 15 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: ćw. 15 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: ćw. 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: