Metodyka kształcenia uczniów w grupach zróżnicowanych PC-5F-MUG1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne i zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia
w komunikacji i sprawności językowej, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia sprzężone, choroba przewlekła, trudności adaptacyjne, szczególne uzdolnienia).
- Style poznawcze i strategie uczenia się a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.
- Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej.
- Założenia teoretyczne metodyki wdrażania nauczania otwartego.
- Indywidualizacja nauczania w grupach włączających. Modele nauczania indywidualizującego.
- Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.
- Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach.
- Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się.
- Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów.
- Praca badawcza ucznia.
- Różne formy organizacyjne pracy na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.
- Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego.
- Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających.
- Specyfika pracy z uczniami w grupach zróżnicowanych:
• Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów,
• Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania,
• Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów,
• Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów,
• Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia,
• Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projekto¬wania zajęć,
• Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej,
• Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
• Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenie się,
• Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów,
• Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2025Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.
Zna metody wdrażania nauczania otwartego; modele nauczania indywidualizującego.
Zna pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.
Rozumie rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów.
Zna metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów, metody aktywizujące, metoda projektów, praca badawcza ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania.
Zna formy organizacyjne pracy na lekcji (praca zbiorowa, grupowa, indywidualna, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających.
Zna modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
Zna sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających; znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających; ocenianie wspierające uczenie się.
Umiejętności
Potrafi zaprojektować zajęcia dla zróżnicowanej grupy dzieci i uczniów.
Dobiera i dokonuje adaptacji środków dydaktycznych do potrzeb dziecka i ucznia; opracowuje materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosowuje treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Motywuje dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; rozwija ich ciekawość, aktywność i samodzielność, wspiera motywację do uczenia się.
Stosuje ocenianie wspierające uczenie się.
Umie zaplanować pracę w grupie zróżnicowanej z zastosowaniem tutoringu rówieśniczego.
Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać treści i metody do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: