Metodyka kształcenia uczniów w grupach zróżnicowanych PC-5F-MUG
- Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej (niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne i zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia
w komunikacji i sprawności językowej, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia sprzężone, choroba przewlekła, trudności adaptacyjne, szczególne uzdolnienia).
- Podmiotowość i pełnomocność ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.
- Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej.
- Założenia teoretyczne metodyki wdrażania nauczania otwartego.
- Indywidualizacja nauczania w grupach włączających. Modele nauczania indywidualizującego.
- Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.
- Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach.
- Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się.
- Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów.
- Praca badawcza ucznia.
- Różne formy organizacyjne pracy na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.
- Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego.
- Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających.
- Specyfika pracy z uczniami w grupach zróżnicowanych (niepełnosprawność intelektualna, autyzm, zachowania ryzykowne, wady wzroku, wady słuchu, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia w komunikacji):
• Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów,
• Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania,
• Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów,
• Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów,
• Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia,
• Opracowywanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć,
• Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej,
• Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
• Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenie się,
• Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów,
• Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
W cyklu 2022Z:
Treści wykładów: |
W cyklu 2022Zn:
Treści wykładów: |
W cyklu 2023Z:
Treści wykładów: |
W cyklu 2023Zn:
Treści wykładów: |
W cyklu 2024Z:
Treści wykładów: |
W cyklu 2024Zn:
Treści wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.
Zna metody wdrażania nauczania otwartego; modele nauczania indywidualizującego.
Zna pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.
Rozumie rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów.
Zna metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów, metody aktywizujące, metoda projektów, praca badawcza ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania.
Zna formy organizacyjne pracy na lekcji (praca zbiorowa, grupowa, indywidualna, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających.
Zna modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
Zna sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających; znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających; ocenianie wspierające uczenie się.
Umiejętności
Potrafi zaprojektować zajęcia z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie zróżnicowanej.
Dobiera i dokonuje adaptacji środków dydaktycznych do potrzeb ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Motywuje uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; rozwijać jego ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się.
Stosuje ocenianie wspierające uczenie się.
Umie zaplanować pracę w grupie zróżnicowanej z zastosowaniem tutoringu rówieśniczego.
Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać treści i metody do potrzeb uczniów ze SPE.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Chrzanowska I., Szumski G. Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole |
W cyklu 2022Zn:
Chrzanowska I., Szumski G. Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole |
W cyklu 2023Z:
Chrzanowska I., Szumski G. Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole |
W cyklu 2023Zn:
Chrzanowska I., Szumski G. Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole |
W cyklu 2024Z:
Chrzanowska I., Szumski G. Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole |
W cyklu 2024Zn:
Chrzanowska I., Szumski G. Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW |
W cyklu 2023Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW |
W cyklu 2024Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Zapraszam do dołączenia do zespołu:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A9gUu0BEEltfCUTHHN6Xzl3tkYCapO807m3_r7sLjA-k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=842e3c0e-0426-4bc8-b784-55a24fa0b3ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2024Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Zapraszam do dołączenia do zespołu:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A9gUu0BEEltfCUTHHN6Xzl3tkYCapO807m3_r7sLjA-k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=842e3c0e-0426-4bc8-b784-55a24fa0b3ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: