Metodyka edukacji przyrodniczej PC-5F-MPR
TREŚCI PROGRAMOWE
- Cele edukacji przyrodniczej.
- Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska.
- Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach.
- Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia.
- Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej.
- Zajęcia terenowe jako przykład aktywnie zdobywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
- Projektowanie scenariuszy zajęć.
W cyklu 2020L:
Wybrane, podstawowe treści przyrodnicze w obszarze przyrody ożywionej i nieożywionej. |
W cyklu 2020Ln:
Wybrane, podstawowe treści przyrodnicze w obszarze przyrody ożywionej i nieożywionej. |
W cyklu 2021L:
1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej. |
W cyklu 2021Ln:
1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej. |
W cyklu 2022L:
Organizacja ćwiczeń w edukacji przyrodniczej |
W cyklu 2022Ln:
Dobór odpowiednich metod, technik i formy prowadzenia edukacji przyrodniczej, umożliwia ukazanie zależności organizmów żyjących w ekosystemie. Różnorodność tematów zajęć z edukacji przyrodniczej, pozwala na obcowanie z naturą, jako włodarz, a nie eksplorator środowiska. Dzięki praktycznym wskazówkom w jaki sposób dobierać środki dydaktyczne, formy i narzędzia pracy według grupy odbiorców, Studenci mają okazję na do implementacji obowiązujących metod i zasad dydaktyki. Tworząc scenariusze zajęć z edukacji przyrodniczej istotne jest ukazanie wymiarów edukacji: w środowisku, dla środowiska i o środowisku. |
W cyklu 2023L:
1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej. |
W cyklu 2023Ln:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym w aspekcie treści przyrodniczych. Akty prawne o charakterze nadrzędnym stanowiące podstawę prawną w nauczaniu. 2. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Kategoryzacja osiągnięć ucznia: wiedza, umiejętności i postawy. Kompetencje ucznia. Cele kognitywne, afektywne i behawioralne kształcenia przyrodniczego. 3. Zasady nauczania: dydaktycznej transformacja treści nauczania, strukturalnego nauczania, poglądowego nauczania, stopniowania trudności, samodzielności i aktywności ucznia, wiązania teorii z praktyką, efektywności kształcenia, nauczania problemowego. 4. Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna, operacyjna, problemowa. 5. Środki dydaktyczne w nauczaniu treści przyrodniczych. Funkcje podręcznika w nauczaniu. 6. Metody kształcenia w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym: klasyfikacje metod kształcenia. Metody podające, problemowe, eksponujące – percepcyjne na przykładzie dramy i pokazu połączonego z przeżyciem, programowane, praktyczne metody kierowania samodzielną pracą ucznia, metoda ćwiczeń, odtwarzania). Metody poszukujące - klasyczna metoda problemowa, metody aktywizujące. 7. Formy pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Praca indywidualna i grupowa. Praca grupowa jednolita i zróżnicowana. 8. Metodyka prowadzenia zajęć terenowych w nauczaniu treści przyrodniczych. 9. Ocenianie jako element metodyki prowadzenia zajęć przyrodniczych. Wymagania programowe. Elementy pomiaru dydaktycznego. 10. Ewaluacja metod kształcenia i form pracy z uczniem na przedszkolnym i wczesnoszkolnym etapie edukacyjnym. Elementy kontroli przebiegu zajęć edukacyjnych. |
W cyklu 2024L:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w zakresie edukacji przyrodniczej.
Umiejętności
Potrafi planować i realizować zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej dzieci.
Kompetencje społeczne
Krytycznie ocenia własną wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej z uczniem.
Jest gotów do realizacji zadań zawodowych związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczej dzieci.
Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.
Literatura
W cyklu 2020L:
• Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Warszawa: Wyd. K.E. Liber |
W cyklu 2020Ln:
• Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Warszawa: Wyd. K.E. Liber |
W cyklu 2021L:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2022L:
Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady. |
W cyklu 2022Ln:
• Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. • Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola nr 7-8.166-167/2015, s. 78-82 (wydanie specjalne) - Lelonek M. Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku szkolnym. Pabianice: Wydawnictwo WSHE 2006. • Muchacka B.: Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006 • Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010 Literatura uzupełniająca • G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, • Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; • Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55. • Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. • Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016. • Łomnicki A., Ekologia ewolucyjna, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN. • Matoga K., Dbam o środowisko : ekologia, natura, ochrona • przyrody, Warszawa 2018, Wydawnictwo SBM. • Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000. • Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016. Literatura uzupełniająca: • Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998. • Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996. • Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014. • Kapusta P., Ekologia w Polsce i na świecie. Bielsko-Biała 2018, Wydawnictwo Dragon. • Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. |
W cyklu 2023L:
1. Ligia Tuszyńska, Anna Witkowska-Tomaszewska, Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne. T. 1. |
W cyklu 2023Ln:
Obowiązkowa: linki do książek: L. Tuszyńska i A. Witkowska- Tomaszewska. Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne T. I Wyd. APS Anna Mikler- Chwastek Jan Amos Jelinek. Adamina Korwin-Szymanowska. Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym w praktyce szkolnej. Wydawnictwo APS. 2023 Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi, 2023 wyd. APS https://www.aps.edu.pl/media/wl4h4t11/plecak_2-150.pdf https://www.aps.edu.pl/media/npjhirnj/plecak_1-popr-kolor-31-08.pdf Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady. Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM". Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Potyrała, K. (2001). Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Kraków: Wyd. Nauk. UP. Potyrała, K., Walosik, A. (2011). Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, podręcznik akademicki. Kraków: Wyd. Kubajak. Scenariusze zajęć Wydawnictwa Librus . PDF umieszczone w zespole Teams Uzupełniająca: Stawiński, W. (2006). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Kraków: PWN. Tuszyńska, L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wyd. WSP-TWP. Życie szkoły, czasopismo dla nauczycieli. |
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego 2ECTS |
W cyklu 2020Ln:
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego 2ECTS |
W cyklu 2021L:
2ECTS |
W cyklu 2021Ln:
2ECTS |
W cyklu 2022L:
nakład pracy studenta – 55 godz , - 2 punkty ECTS |
W cyklu 2022Ln:
2ECTS |
W cyklu 2023L:
Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące, outdoorowe. Nakład pracy studenta: Będziemy wychodzić w teren. |
W cyklu 2023Ln:
Forma zajęć- praca w terenie – w okolicy szkoły, w parku w Ogrodzie Botanicznym UW Metody kształcenia: Metoda problemowa: Uczniowie rozwiązują realne problemy, co stawia ich przed wyzwaniami, które wymagają zastosowania zdobytej wiedzy. Kształcenie eksperymentalne: Uczniowie uczą się przez doświadczanie przyrody, eksperymentując i obserwując wyniki. Nakład pracy: godziny kontaktowe 12godz. – prowadzenie zajęć, praca samodzielna – 15godz. przygotowanie scenariusza zajęć, wykonanie środków dydaktycznych Zapoznanie się z literaturą – 15 godz. Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad2AddaO8A_9OqQoAWpI84pk8B9Wo5LyUoXM1sHxI5lg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b22a5fe1-ede9-412b-8e77-d25c62be8635&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Pamiętajmy, że nie ma złej pogody, są tylko złe ubrania. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: