W cyklu 2020Ln:
Literatura podstawowa: 1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 3. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 4. M. Makiewicz:2010, Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt, 2016: Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Czajkowska, M. Zambrowska, 2016: Analysis of students' solutions to geometry questions forming a bundle. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Didactica Mathematicae vol.38, s. 57–86. 2353-0960. EUDML | Analysis of students’ solutions to geometry questions forming a bundle https://eudml.org/doc/292917 3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf 4. M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 5. M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl 6. M. Makiewicz: 2014, Photography in elementary education. Constructing the meaning of the concept of symmetry in the process of interiorization and exteriorization, Problemy Wczesnej Edukacji - Tom 10, Numer 1(24) (2014) - Biblioteka Nauki - Yadda (icm.edu.pl), http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-4a29e70a-40dd-4c39-8849-3fa23ebe51d8 7. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 8. M. Makiewicz: 2019, Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf 9. A. Nowakowska i in.: 2014, Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. Instytut Badań Edukacyjnych - Bąbel Bydgoski (ibe.edu.pl), https://www.ibe.edu.pl/pl/babel 10. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2(18)2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 11. Raport z badania "Szkoła samodzielnego myślenia" http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html 12. Raport z badania "Nauczanie matematyki w szkole podstawowej" http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/75-pracownia-matematyki.html 13. https://podstawaprogramowa.pl/, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356
Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski M, 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, 2004: Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 3. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, 2019: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk. 4. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.
|
W cyklu 2020L:
Literatura podstawowa: 1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 3. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 4. M. Makiewicz:2010, Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt, 2016: Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Czajkowska, M. Zambrowska, 2016: Analysis of students' solutions to geometry questions forming a bundle. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Didactica Mathematicae vol.38, s. 57–86. 2353-0960. EUDML | Analysis of students’ solutions to geometry questions forming a bundle https://eudml.org/doc/292917 3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf 4. M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077 5. M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl 6. M. Makiewicz: 2014, Photography in elementary education. Constructing the meaning of the concept of symmetry in the process of interiorization and exteriorization, Problemy Wczesnej Edukacji - Tom 10, Numer 1(24) (2014) - Biblioteka Nauki - Yadda (icm.edu.pl), http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-4a29e70a-40dd-4c39-8849-3fa23ebe51d8 7. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 8. M. Makiewicz: 2019, Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf 9. A. Nowakowska i in.: 2014, Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. Instytut Badań Edukacyjnych - Bąbel Bydgoski (ibe.edu.pl), https://www.ibe.edu.pl/pl/babel 10. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2(18)2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 11. Raport z badania "Szkoła samodzielnego myślenia" http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html 12. Raport z badania "Nauczanie matematyki w szkole podstawowej" http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/75-pracownia-matematyki.html 13. https://podstawaprogramowa.pl/, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356
Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski M, 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, 2004: Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 3. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, 2019: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk. 4. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.
|
W cyklu 2021L:
Literatura podstawowa: 1.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Bliżej Przedszkola, Kraków. 3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 4. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 4. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 5. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 6. J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI= 7. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 8. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa
Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 6. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 7. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 8. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 10. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.
|
W cyklu 2021Ln:
1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 3. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
|
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: 1.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 2. E. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Bliżej Przedszkola, Kraków. 3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 4. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 4. B. Nawolska: 2017, Rytmy i regularności w matematyce, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków; https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2385/PM585--07--Rytmy-i-regularnosci-w-matematyce--Nawolska.pdf 5. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 6. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 7. J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI= 8. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 9. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa
Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 6. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 7. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 8. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 10. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.
|
W cyklu 2022Ln:
Literatura podstawowa: 1.M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 2.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 4. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. 5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
Netografia: 1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264 4. B. Nawolska, J. Żądło-Treder :2017, (Nie)profesjonalizm matematyczny adeptów do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków; https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/PPIW-9-Nawolska-zadlo_int.pdf 5. B. Nawolska: 2017, Rytmy i regularności w matematyce, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków; https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2385/PM585--07--Rytmy-i-regularnosci-w-matematyce--Nawolska.pdf 6. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 7. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 8 J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa; http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI= 9. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 10. https://podstawaprogramowa.pl/ https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa
Literatura uzupełniająca: 1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole. 3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole. 4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole. 5. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków. 6. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 7. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin. 8. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice. 9. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.
|
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: 1. Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Edukacja geometryczna dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka. Kraków: Wydawnictwo CEBP. 3. Makiewicz, M. (2018). Math & art. Reprezentacje enaktywne w edukacji matematycznej – badania w działaniu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 4. Makiewicz, M. (2022). Math & art. Wizualne drogi do reprezentacji symbolicznych pojęć matematycznych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 5. Siwek, H. (1998). Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa: WSiP. Netografia: 1.Czajkowska, M., Bugajska-Jaszczołt, B. ( 2016). Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji. Nr 2 (33), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://doi.org/10.34916/ma.p-tm.pl.01 4.Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf. 5. Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. https://www.ore.edu.pl/2022/11/ocenianie-ksztaltujace-od-koncepcji-do-praktycznej-realizacji-w-klasie-zroznicowanej.pdf 6. Pisarski, M.( 2017). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 7. Semadeni, Z. (2016). Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 8. Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dzien-nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1. https://podstawaprogramowa.pl/ Literatura uzupełniająca: 1. Cackowska, M. (1993). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP. 2. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Zambrowska, M. (2019). Klocki Dienesa. Jak wspomagać rozwój logicznego myślenia uczniów? Przewodnik metodyczny. Lublin. Wydawnictwo: EPIDEIXIS. 3. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Skura, M. (2009). Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny klasa O i klasy I-III. Warszawa: Nowa Era. 4. Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1 i 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Makiewicz, M. (2011), Elementy kultury matematycznej w fotografii. Szczecin: KMDM US. 6. Nawolska, B., Żądło - Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 7. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK. 8. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G. i in. (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. 9. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. 10. Skura, M., Lisicki, M. (2018). 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 11. Skura, M., Lisicki, M. (2016). Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 12. Wojciechowska, K. (2009). Zadania testowe w kształceniu zintegrowanym. Jak pomagać dzieciom budować i rozwiązywać zadania testowe w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 13. Zaremba, D. (2014). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gliwice: Wydawnictwo HELION
|
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Edukacja geometryczna dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka. Kraków: Wydawnictwo CEBP. 3. Makiewicz, M. (2018). Math & art. Reprezentacje enaktywne w edukacji matematycznej – badania w działaniu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 4. Makiewicz, M. (2022). Math & art. Wizualne drogi do reprezentacji symbolicznych pojęć matematycznych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 5. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G. i in. (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. 6. Siwek, H. (1998). Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa: WSiP.
Netografia: 1.Czajkowska, M., Bugajska-Jaszczołt, B. ( 2016). Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji. Nr 2 (33), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://math-art.pl/mathart/ 4.Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf. 5. Pisarski, M.( 2017). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 6. Semadeni, Z. (2016). Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 7. Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dzien-nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1. https://podstawaprogramowa.pl/
Literatura uzupełniająca: 1. Cackowska, M. (1993). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP. 2. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Zambrowska, M. (2019). Klocki Dienesa. Jak wspomagać rozwój logicznego myślenia uczniów? Przewodnik metodyczny. Lublin. Wydawnictwo: EPIDEIXIS. 3. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Skura, M. (2009). Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny klasa O i klasy I-III. Warszawa: Nowa Era. 4. Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1 i 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Makiewicz, M. (2011), Elementy kultury matematycznej w fotografii. Szczecin: KMDM US. 6. Nawolska, B., Żądło - Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 7. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK. 8. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. 9. Skura, M., Lisicki, M. (2018). 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 10. Skura, M., Lisicki, M. (2016). Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 11.Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE 12. Wojciechowska, K. (2009). Zadania testowe w kształceniu zintegrowanym. Jak pomagać dzieciom budować i rozwiązywać zadania testowe w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 13. Zaremba, D. (2014). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gliwice: Wydawnictwo HELION
|
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk-Kolczyńska E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? : podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka. Kraków: Wydawca CEBP 24.12. 2. Nawolska, B., Żądło - Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 3. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G. i in. (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. 4. Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE.
Netografia: 1.Czajkowska, M., Bugajska-Jaszczołt, B. ( 2016). Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji. Nr 2 (33), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 2. Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf 3. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://math-art.pl/mathart/ 4.Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf. 5. Pisarski, M.( 2017). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf 6. Semadeni, Z. (2016). Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dzien-nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1. https://podstawaprogramowa.pl/
Literatura uzupełniająca: 1. Makiewicz, M. (2018). Math & art. Reprezentacje enaktywne w edukacji matematycznej – badania w działaniu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 2. Makiewicz, M. (2022). Math & art. Wizualne drogi do reprezentacji symbolicznych pojęć matematycznych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. 3. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK. 4. Skura, M., Lisicki, M. (2018). 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 5. Skura, M., Lisicki, M. (2016). Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 6. Zalewska, J. (2024). Odkrywanie strategii rozwiązywania matematycznych zadań tekstowych. O pomostach, które budują dzieci. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
|